05 mars 2015

Dag 64 (#005/#blogg100) - Ingen mässa, coolt hus, vingård och fantastiskt god mat men unken show

Upp tidigt idag igen, den här gången dock inte för att åka till mässan, eller jo man hade kunnat göra det om man ville man jag valde att spendera förmiddagen med två av kunderna på en promenad till Casa Batlló som en av dem hade koll på. De två herrarna var ett utmärkt morgonsällskap på promenaden bort till detta hus av Antoni Gaudí. Så helt olikt de andra hus av honom jag såg under Camino Frances dag 14 och dag 16. De tog €21,50 för att komma in och titta. En av de andra betalade €Q3 extra fr att få låna en surfplatta som innehöll video och AR, det var rätt coolt. Rummen var tomma men i plattan kunde man se hur det hade varit möblerat mm.

Jag fotade en del där inne och lampan i taken med virveln fick bli dagens bild.

Efteråt gick vi på café och tog oss en kopp te/kaffe innan vi var tillbaka på hotellet, det var
 en stund kvar tills vi skulle iväg igen så jag tog en extra sväng ner till parken vid maritima muséet där jag fotade ubåten Icteneo I som designades av Narcís Monturiol år 1858.

Sen gick vi till bussen för att åka till en vingård Bodega M Bosch en buss färd på lite mer än en timme ut på landet utanför Barcelona. Jag somnade till i bussen, och mina kära kollegor valde så klart att ta en bild på mig när jag sitter med hakan vid bröstet. Så snälla så. Det lustiga var att jag var halvt vid medvetande, jag hörde det hända men ingen ork att bry mig.

Väl där serverades cava till de andra (jag som inte dricker alkohol fick nöja mig med att smaka på osten och salamin, gott).

Sen gick vi in och där fick vi dagens lunch presenterad. En traditionell Calçotada där man till förrätt serveras grillad Calçot (en sorts mjäll, smal purjoöksliknande sak) som man skalar bort det bräda sotiga från och sen som doppar i en sås, skall ätas genom att man håller upp den ovanför munnen (tänk surströmming utan klämma). Efteråt serverades grillade korvar (blodkorv och något mer salamilikt) och grillat lammkött tillsammans med kokta bönor och en grönsallad. Blodkorv får jag inte ner och lamm är jag inte så förtjust i så jag petade i mig en hel del bönor och sallad och några bitar av den starka korven som var god (men jag kunde ju inte ta alla, vi var ju fler vid bordet). Det serverades även bröd men det kunde jag inte äta. Fick dricka vatten, de andra hade vin. Efterrätten creme catalan, kunde jag heller inte äta tydligen, när de ställde ner tallriken framför mig så sa jag att jag var gluten- och laktosintolerant då slet de bort tallriken igen. De andra fick även in någon form av mjuk kaka så för mig blev det att titta på när andra åt efterrätt. Vissa dagar känns det jäkligt jobbigt att ha matrestriktioner och inte dricka alkohol eller ens kaffe. Får aldrig något till välkomstdrink och när det serveras kaffe efter maten så känner jag mig oerhört besvärlig som ber om te. Den här dagen orkade jag bara inte. Hade dessutom inte fått någon ordentlig frukost eftersom det gluten- och laktosfria sortimentet på hotellet bestod av pålägg och frukt samt äggröra och bacon. Inte nog med att jag inte äter laktos och gluten min mage är ju inte så förtjust i fet mat så äta mig mätt på ägg och bacon fungerar så där. Så jag petade i mig lite äggröra, några skivor bacon och lite frukt och det står jag mig inte på så bra. Jag behöver få i mig ex lite fil och flingor eller några smörgåsar för att bli ordentligt mätt.

Efter maten så höll IBM/Fiberlink en föreläsning om Maas360 och det blev en bra diskussion om var våra kunder har sitt fokus när et gäller införande av EMM-system. Intressant. Chefen för Atea Mobilitet berättade om hur vi ser på införande av mobila plattformar och hur man får till en helhetslösning som hänger ihop utifrån verksamhetens behov. Jag höll på att somna men mest för att jag hört den flera gånger förut.

Var faktiskt rätt hungrig när vi sen gick rundvandringen på vingården och hade svårt att koncentrera mig på att lyssna, frös gjorde jag också fastän jag hade på mig jackan och en sjal. Blåste ute och inne i vintillverkningshuset och lagret var det inte direkt varmt heller. Men det var intressant att lyssna på hur vintillverkningen går till, hur mycket som fortfarande görs för hand. Processen med dubbel jäsning för cavan varav den andra i flaskan. Hur man gör för att få avsatsen från jästen längst upp så man sen kan tappa bort den (de använder en frysteknik).
Efter rundturen var det dags att fara tillbaka till hotellet igen. Satt bredvid en kund på både middagen och resan tillbaka som hade foto som intresse och som funderade på att gå Camino Francés. kul att få prata om något man själv brinner för en stund.

Framme på hotellet blev det en dusch och ett ombyte till klänning inför sista middagen. Vi bussades iväg till Carpe Diem, en minst sagt annorlunda restaurang. En blandning av restaurang och nattklubb samtidigt, gick knappt att prata pga musiken och strax efter får första rätt så började någon form av show med dansare och en sångerska samt ett liveband (The Crack with The Crack band and Khaoula Bouchkhi). Sångerskan var duktig och dansarna hyfsade, hamnade lite i otakt då och då. Akt nummer 2 hade jag definitivt kunnat vara utan när jag satt och åt, en av dansarna kom ut i bara en spetsbody och åmade sig mot allt och visade lite väl mycket till maten kan jag tycka. Plötsligt kändes det mer som strippklubb än som restaurang. Dansarna anspelade rätt hårt på sex hela tiden, det var många trosvisningar. Satt bredvid en trevlig kund för Göteborg som till och med erbjöd sig att följa med på någon annan restaurang när jag rätt tidigt på kvällen kände av röken som kom in från terassen, fick en mindre panikepisod där jag fick intala mig själv att jag fick luft, kroppen ville bara inte andas. Cigarillrök är bland det värsta som finns, lyckades ta mig igenom det men huvudvärken kom som en betongkeps och jag kände hur bihålorna slemmade igen och lungorna också tyckte det var jobbig. Jag ville inte släpa honom från middagen och jag ville verkligen inte vara till mer besvär än jag kände att jag redan hade varit.

Fick in bra alternativ mat när jag inte kunde äta samma som de andra.

Efter maten så dukades allt bort och det blev dansgolv. Min kollega jerry släpade med mig upp på scenen för att dansa där och jag är inte den som bangar, älskar ju att dansa. en låt blev det sen kom en skitkass låt. Tackade för mig och bytte skor och drog på mig lite varmare kläder innan jag promenerade till hotellet i den lite kyliga natten och tog en bild på ett torn.
Skönt att få komma ut och andas. Nu kom lungorna ikapp med vad som hade hänt och jag fick rejäla hostanfall som fortsatte på natten, hostade upp mindre roliga saker.