06 mars 2015

Dag 65 (#006/#blogg100) - Hem till slasket

Bussen till flygplatsen skulle gå först 12:45 så jag valde att sova ut ordentligt, packa och sen ta en promenad. Valde att gå till katedralen och till kyrkan Santa María del Mar. Båda vackra inuti. Kände sådant lugn när jag kom in i katedralen. Samma känsla jag haft de gångerna jag gått i kyrkor på caminon.

Utanför andra kyrkan satt en tiggerska, fick syn på henne när jag skulle knäppa en bild på dörren. Riktade om kameran och knäppte en bild på henne (glömde dock att ställa om kameran från ISO 500 från inomhusfotograferingen, suck att jag aldrig lär mig). Bilden fick bli dagens foto. Gav henne några euro på vägen ut.
Hamnade mitt i en filminspelning där några personer stod i t-shirts med regnbågstryck utanför en "statlig byggnad" och viftade med ryska flaggan och skrek Vladimir, Vladimir! Lite nyfiken på vad de spelade in blir man ju.

Kom tillbaka till hotellet någon minut i 12, sprang upp och packade om lite innan jag gick ner och checkade ut. Hade velat sätta mig ute mot en solvägg men där satt det rökare så i stället fick jag sitta inne och titta  ut på solen i 40 minuter innan det var dags för bussresan.

På flygplatsen gick allt rätt fort, köpte lite godis till barnen innan jag gick på Burger king och beställde en Steakhouse utan bröd eftersom de inte hade något glutenfritt. Men idioten som serverade upplyste mig inte om att en Steakhouse har rostad lök på sig och jag tvivlar starkt på att den rostade löken i Spanien är glutenfri när den i Sverige inte är det på Burger King. Så det blev till att ta bort osten baconet och löken. Blev bara majonäs, sallad och en köttbit kvar. Inte så mättande då pommesen var riktigt soggiga. Efter maten gick vi till gaten och följde nyheterna om var Norwegian ställde in plan, vi upptäckte att Göteborgarnas plan hade ställts in men att de fått åka med SAS bara en timme senare. Skönt för dem.

Vi klev på planet som var fullbokat och kom iväg hyfsat i tid, jag var vaken en stund men sov ca 1 timme på mitten av resan. hade dock så otroligt ont i nacken, hatar verkligen gångplats, vill ha väggen att luta mig mot.

Hade 2 timmar att spendera på Arlanda, käkade på MAX efter att ha stått i kö på MCDonalds (först i kön) i flera minuter utan att någon personal ens visat att de sett mig (och de bakom i kön). Blev därmed irriterad och gick. PÅ MAX träffade jag en kollega från jobbet som jobbar i Ungern mesta delen av tiden så jag fick lite sällskap innan det var dags att gå till gate igen. På flyget till Luleå var slumrade jag till lite till och från. Vakande upp av att kvinnan bredvid mig satt och noggrant strimlade sina boardingkort och slängde dem i "spypåsen". Konstigt beteende.

Taxin stod och väntade och jag var ensam så vi pratade jämställdhet, skola och barn hela vägen. Klev ut på uppfarten som bestod av slask och is. Livsfarligt, höll på att ramla med väskorna. Väl inne hade Vincent gått och lagt sig men inte hunnit somna medan Herman fortfarande var vaken. Fick skicka honom i säng. Chattade lite med Henrik som satt på Chicagos flygplats och var uttråkad på sin resa till Palm Springs. Somnade väl vid 1-tiden.