19 mars 2015

Dag 78 (#019/#blogg100) - Halkig och blåsig promenad med sällskap

Tidigt möte på jobbet ja då behöver man gå upp tidigt och stressa sig iväg, sen löpte dagen på i full fart med utbildning, möten, granskningar och diskussioner av olika slag. En rätt bra dag. På lunchen hade restaurangen gjort gluten- och laktosfria pannkakor, en mycket #gladkund.

Mätt och belåten tog jag tag i eftermiddagen innan det var dags att ta en promenad med kollega innan middag. Det blev en mycket blåsig och hal historia. Ingen av oss hade bra skor för det glashala underlaget och här och där var det istället för is djupa pölar med issörja. Ihh, blött, kallt hördes från oss emellanåt. Vi gjorde ett försök att gå ut på isvägen men kom oss ut till bryggan där jag ville testa att ta en bild, stativet höll dock på att blåsa bort i stormvindarna. Mattias kunde luta sig bakåt i vinden utan att ramla medan jag fotade. Fick i all fall till en bild efter att jag hängt väskan på kroken och ställt både Mattias och mig själv i vägen för vinden.
I motvinden var det lika jobbigt att gå som om man hade gått uppför en tung backe. Men Luleå är lurigt, här och var var det som om vinden bytte riktning, från att ha kämpat i motvind blev man plötsligt knuffad framåt på de hala vägarna, minst lika förrädiskt. Vi fortsatte udden runt och sen längst med södra hamn. Vek av mot Svartöbrinken och jag passade på att ta dagens bild utanför Cementa.
Vid  Svartöbrinken vände vi och gick tillbaka mot stan. Bestämde oss för att äta på O'Learys och styrde stegen dit. Den promenaden blev 11,04 km.
Vi åt pepparstek och efterätt och hade en servitris som pratade med oss som om vi var 3 år gamla, jag hatar den där tillgjorda "vänlighetsrösten" fick rysningar. Men maten var bra. Trevligt sällskap.

Efteråt promenerade vi tillbaka till jobbet, det blev nästan 2 km så jag gick 3 varv på parkeringen för att få ihop de sista meterna till 2,08 km. Knäpp som jag är :-)

På vägen hem såg jag ett jättestort norrsken. Provade att åka in i Norra Sunderbyn för att fota men hittade ingenstans bra att stanna. Väl hemma i Boden irrade jag runt för att hitta ett bra fotoställe, norrskenet var jättestort och snabbrörligt. Åkte upp bakom Degerbergsfortet och stannade men där fick jag bara en grön massa, hamnade visst mitt i norrskenet. Gav till slut upp och åkte hem.


Här är även en alternativ version av dagens bild, velade hit och dit vilken jag gillade bäst. Kyrkan i bakgrunden eller varvet, lite förgrund eller mycket, vagnen lite på sniskan eller rak. Vilken gillar du bäst?




Inga kommentarer: