21 mars 2015

Norrskensredigering för och emot "vivid colours" #blogg100

Jag är så sjukt kluven till det här med hur jag skall redigera mina norrskensbilder. Ena stunden vill jag ha en känsla av att vara där, nästa en färgglad bild som drar till sig uppmärksamhet.

Här skall ni få se ett exempel.
RAW-filen omvandlad till JPG utan att ha gjort något alls.
JPG-filen från kameran som stod på inställningen "vivid colours"

JPG-filen efter min första redigering så som jag kände mig nöjd med att återge bilden.

2 olika JPG-filen efter redigering för att matcha hur andras bilder från samma tillfälle såg ut. Inget finlir med att reducera brus mm och jag ser att det blev en del jpg-artefakter i denna snabbredigering.
Jag har ju märkt att oftast redigerar jag mina bilder mycket mörkare än de flesta andra, för när jag står där och tittar på himlen är det ju oftast kolsvart runt omkring mig och de flesta norrsken gnistrar inte i all världens färger när man tittar på dem med blotta ögat. Visst kan man ana färger men sällan så där jätteintensivt. Jag kunde se det gröna och det lila svagt när jag tog den här bilden.  Hur resonerar ni andra som tar bilder på norrsken? Här är ett exempel till. Min redigering och en snabbvariant med mer färg.

Inga kommentarer: