13 april 2015

Dag 103 (#044/#blogg100) - Jäkla pissväder

Idag har verkligen inte vädret varit något bra. Regnet har öst ner hela dagen och jag var lad att jag hade matlåda och slapp gå ut på lunchen. Men anledningen till att jag hade matlåda med mig var ju just att jag skulle äta den lite snabbt och sen gå ut och gå. Det sket jag i. De arbetskamrater som hade varit ut kom tillbaka genomblöta. På lunchen bläddrade jag lite bland de olika cyklarna på Cykelstället i Luleå som fanns på webben, svårt att veta vad som är "bra". Får väl kola vad sambon själv har.

Mer beröm på jobbet idag och min insats kändes viktig och betydelsefull vilket är roligt. Inte alla dagar det känns så.

Han komma en bra bit från jobbet innan jag kom på att jag hade glömt min kamera ryggsäck. Bara att vända om. Utan kamera blir det ju ingen dagens bild. Fasar lite för den dag vi skall fara till San Francisco hur jag skall hinna en bild den dagen.

Idag skulle Vincents fotbollsträning börja igen och vi ringde till Team Sportia för att efterlysa hans fotbollsskor, vi lämnade ju in de trasiga och Vincent beställde hem en annan typ av sko. Den skulle ha kommit redan men icke. Lätt panik, ungen skulle träna men inga skor. Så jag fick sätta mig i bilen efter jobbet och åka till en sportaffär i Luleå, kollade på reahyllan och hittade ett par grässkor som var nedsatta till halva priset, 325 kr men de fanns vara i 44 2/3 och Vincent har 45:or. Vi dividerade en stund och kom fram till att de kanske kunde duga men att han hellre ville ha ett par konstgrässkor om det fanns eftersom de han beställt är grässkor. Kollade på ordinarieprishyllan och hittade ett par för 475 kr, ringde hem och jo de skulle duga att ha idag och som extraskor när de är mer ute för att "sparka boll". Hade tur hade dessutom 50 kr i innestående bonus. Så nu har jag alltså lagt över 2000 på fotbollskor åt ungen (för de andra som är beställda går på lite över 1500). Skäms ju nästan lite för Herman när Vincent får träningsgrejer för flera tusen och vad ber Herman om, jo nya kuber för 300 kr. Han skall förvisso köpa nya löparskor också och skulle han vilja ha något till sin träning skaffar jag givetvis det.

Kom hem med skorna och Vincent provade, de passade och lapparna slets bort. Då kommer ett SMS om att dagens träning är inställd. Suck! Tokstressat som en dåre helt i onödan.

Fixade med lite grejer innan jag suckande drog på mig mina promenadkldäer och drog ett lager regnkläder utanpå, en keps på huvudet för att slippa vatten på brillorna. Stoppade i ljudboken och tog mig ut. Gick ganska planklöst och hamnade tillslut på ett skoterspår. Trampade igenom flera gånger. Bestämde mig för att gå upp till en väg för att gå hemåt på den. Men vägen var inte promenadbar efter ett tag. Den var helt vattenfylld så istället fick jag plumsa omkring i blöt sockersnö vid sidan av vägen eller gå i 2 dm slushliknande sörja. Blött och kallt om fötterna. Lyckades i alla fall stanna till och ta kort vid isen som börjat lossna i älven och planera ett annat kort för annan dag när det inte regnar. Det var inte helt lätt att fota när det regnade, första fotot gick bra men sen hade jag fullt med vatten på objektivet så jädrans vad prickar jag gick redigera bort från dagens bild som är den andra här nedan.
Har insett att jag skulle behöva en annan regnjacka min T&P Packaway från ITAB är förvisso lätt och verkar hålla tätt men den är för kort i ärmarna tycker jag och det dras alltid in vatten vid ärmslutet, var blöt upp halvägs till armbågarna tillslut. Måste hitta en jacka med bättre ärmslut, hade en gång en med något tättslutande neopren längst ner, det fungerade bra. Något tips på bra jacka?

När jag kom hem skalade jag av mig alla blöta kläder och slängde en glutenfri fryspizza i ugnen och gjorde mig en kopp te. Placerade mig framför datorn och kollade lite twitter och G+ och lyssnar på hur vinden viner i skorstenen. När jag gick över hängbron tidigare ikväll kändes det som jag skulle blåsa av bron.

Jag är i alla fall rätt nöjd med mig själv (även om jag förstår att folk tycker jag har en skruv lös) med att ha varit ute och gått 11,88 km i detta skitväder.
När jag läste twitter här hemma i värmen så såg jag att Anne-Lie Lokko skrev om en säkerhetsutbildning. Nyfiket klickade jag på länken till ComputerSweden. Där jag kunde läsa "En ny masterutbildning ska locka nya kategorier av studenter till det snabbväxande säkerhetsområdet."De får det att låta som att en masterutbildning i informationssäkerhet är helt ny. De ljuger ju inte för den är säkerligen ny på Stockholms universitet. Men på LTU har det funnits en sådan masterutbildning rätt länge. Hela artikeln andas pressrelease som fått lite omskrivningar. Varför har inte CS klämt in i den lilla inforutan längst ner att motsvarande utbildning finns vid andra universitet? Är journalister så lata nu för tiden eller skiljer sig utbildningarna åt så mycket att de inte anses likvärdiga trots samma namn?

När jag klickade mig vidare på LTU:s sida hittade jag en Master i mobila system och min studielust väcktes, men till min besvikelse var den inställd hösten 2015 :-( Den hade nog annars passat rätt bra med det jag jobbar med. Plugga halvtid skulle jag kunna tänka mig. På tal om plugga måste jag bestämma mig om jag åter igen skall söka utbildningen jag kom in på i fjol men inte fick ledigt för att gå. Skulle vilja träffa någon som gått den för att höra hur det var. Kanske kan jag kontakta någon av de som instagrammat med #naturturismutvecklare. Idag när jag var ute och gick i pissvädret funderade jag faktiskt på det där. Vad kan man erbjuda till turister dagar som denna, när regnet vräker ner och vinden piskar en i ansiktet. En dag som dessutom auroravarningarna säger att det varit solstorm och att bakom de där jäkla molnen utspelar sig något fantastiskt. Men det kanske utbildningen kan ge svar på.

Inga kommentarer: