21 maj 2015

Dag 141 (#082/#blogg100) - Fantastisk promenad och solnedgång

Till största del försökte jag komma ikapp lite saker som blivit liggande på jobbet men jag bråkade även med att skriva ner hur man konfigurerar Exchange för en av våra produkter så att han som sen skall skriva manualen kan förstå. Kom då på att ett powershellscript inte riktigt spottade ur sig det jag ville och satte tänderna i det. Uj uj. Har skrivit några supersimpla PS-script förut men nu var det way over my head. Tack för att det finns forum, copy & pasteprogrammering FTW.  Tryckte i mig 3 mackor eftersom jag inte had någon mat med mig.

Men när klockan var 18:30 och jag och Mattias skulle ta vår torsdagspromenad hade jag en bugg i mitt script. Helt oförståelig för jag visste att jag skrivit rätt. Vi felsökte tillsamman nästan en timme innan vi insåg att vår promenad höll på att gå oss ur händerna så jag fick släppa tangentbordet. Jag hade plottat ut en rutt från jobbet till Luleå Laxfiskemuseum där jag ville fota. 
Eftersom vi hade blivit sittande vid min dator en timme så tänkte vi att vi får väl raska på lite och ta en lite kortare väg genom Bergnäset så det gjorde vi men sen fick vi syn på stigar. Vi gillar stigar så då fick det bli en sådan väg ut mot Gäddvik. Jättefint.

Vädret var helt kanon och då skall man veta att vid 16:30 hade regnet verkligen vräkt ner och vi trodde att idag blir det nog inte någon promenad. Istället hade vi helt vindstilla och sol och ca 14 grader. Magiskt. Älvbrovägen var sisådär att gå på, mycket trafik, asfalt under fötterna men som tur var inte så lång sträcka. Mattias ben bråkade hela promenaden och tyckte inte om asfalten.

Väl framme fotade jag Gäddviksbron och fiskeboden som står där. 

Tog även ett kort på oss när vi satt på bryggan runt boden och njöt i solen. Det var sommar den där korta stunden. Väggen bakom oss strålade ut värme. Gillar hur vi färgas av solnedgången i bilden.
När det sen blev dags att vända och gå hem försvann solen och det blev riktigt kyligt, dimma rullade in i Karlshäll när vi gick tillbaka. Jag fick den smarta idén att testa lite nya stigar på tillbakavägen visade sig inte vara så smart. Vips försvann stigen ner i ett vatten hål eller så var det bara enormt blöt. Vi fick vända, braka rakt genom skogen, hittade nya stigar och upprepade samma sak flera gånger. Man kanske inte skall välja djurstigarna så här på våren :-) Men tillslut ramlade vi ut bland villorna på Bergnäset igen. Det var så skönt ute att vi valde att gå längst med vattnet och det var ett bra val för solnedgången var så fin och jag fick några trevliga foton på den.

Tog några till med mobilen (Lumia 930).

Dagens bild var väldigt svår att välja men tillslut fick det bli bilden där vi njuter i solen som symboliserar dagen väldigt bra.

Totalt blev vår runda 16,28 km och när vi kom tillbaka till jobbet var de som jobbade på  servicefönstret kvar så vi pratade med dem lite och jag satte mig med mitt script. Hittade felet. Hade fått in något osynligt tecken på något sätt fö när jag rensade en rad och skrev om den från början fungerade det. Nu var scriptet nästan som jag ville. Så jag åkte hem strax innan 12 (så detta blogginlägg är faktiskt bakdaterat för jag han inte skriva det innan midnatt och var för trött för att stoppa in bilderna när jag kom hem). Var galet hungrig när jag kom hem men det enda jag hittade var 5 chips och lite dipp.
När man har en HRM Run+ på sig får man väldigt nördig statistik. Kolla in på Garmin Connect.



Inga kommentarer: