30 maj 2015

Dag 150 (#091/#blogg100) - Underbar njutning!

En vända på stan med Vincent idag efter att Henrik åkt iväg på sin 10 milsrunda med några kompisar. Vi stannade i Gammelstad och tankade och köpte oss var sin glass. Fick bli min frukost.

På stan tänkte vi först gå på Intersport men bestämde oss för att ta varuhusen först i hans jakt på en ny jacka. Vi betade av varenda affär med herrkläder men ingen jacka dög. Tillslut hamnade vi på Intersport och givetvis hittade han sin jacka där och skor. Passade även på att köpa ett par badbyxor.

Sen gick vi på Game en sväng i väntan på att Anders och Johanna skulle dyka upp för en fika. De har utförsäljning 40 %. Var sugen på att köpa brädspelet Pandemic, det sägs vara roligt men jag spelar alldeles för sällan, vore kul att ha ett spelgäng igen.

Vi tog en snabbfika på Condis, det var knökfullt och jag och Vincent hade lite bråttom vi skulle vidare till XXL för att köpa en cykel. Var trevligt att träffa dem, var längesedan. Jag fick i mig en kopp te och en kafferulle. Fin lunch.

Vi hade redan tittat på cyklar på webben och valet stod mellan en mountainbike och en hybrid. Mountainbiken var 1500 kr billigare så jag röstade givetvis på den men nä han ville ha den andra så så fick det bli. Den hade en liten lackskada så vi fick 700 kr i rabatt. Men sen tillkom ju lås, stöd och skärmar. En cykel kostar ju aldrig det som det står på prislappen längre. Irriterande. Tömde mitt bankkonto totalt med inköpen. Kul med slut pengar innan ens juni börjat.

Sen blev det till att skynda sig hem för Vincent skulle till Sävast på match. När vi var i Sävastnäs fick vi syn på Henrik på cykeln. Stannade till och kollade att han var ok. Det var han. Vi åkte hem och Vincent packade sin väska medan jag bytte om. Hade tänkt att ta med cykeln för att cykla några mil men ville också ha med kameran och min löparrygga satt på Henriks rygg.  Han kom förvisso hem precis innan vi skulle fara men då var den alldeles svettig. Nä en promenad fick det bli.

Skjutsade Vincent och tog min kameraryggsäck och gav mig iväg, bestämde mig för att bara gå, testa nya vägar och det gjorde jag, hittade helt fantastiska platser men jag började med att gå till ICA och köpa 2 bananer och en bar att tugga på, magen kurrade lite kan man säga. Hade med mig en halvliter vatten också.

Vädret var underbart och jag bara njöt. Ibland gick jag på vägen, ibland på stigar eller skoterspår och emellanåt hamnade jag där det var väldigt blött. Fick balansera på nedhugget ris för att inte bli blöt. Hittade en överväxt cykelväg, varför hade den bara blivit lämnad? I nedförsbackar flög jag fram.

Solen sken och jag var lycklig, tänkte inte på något jobbigt, jag bara njöt. Byggde upp mitt skal igen. Helades. Har saknat mina ensamma långpromenader lite. Det är så viktigt för mig, de där timmarna av ensamhet. Idag fick jag 2 timmar och 45 minuter av det och han 18 km och blåste ur skallen. Fotade ett vattendrag och dagens bild fick bli en väldigt permanent orienteringsskylt från Ing 3 som påminner om Bodens dagar som militärstad. På Garmin Connect fick jag som vanligt en massa nördig statistik.

Hämtade upp Vincent efter matchen, idag hade han bara varit avbytare så han hade inte spelat. Vi ringde hem och där hemma satt de redan och åt så jag svängde förbi ICA och köpte grejer till att göra räkmackor och Vincent ville ha ett mål från MAX. Så gick det bli. När vi kom hem berättade Henrik att han och Emilian bastat idag. Vi har en knasig katt som verkligen älskar att basta.

Gjorde räkmackor och såg på Night Train to Lisbon. Om några månader är jag själv förhoppningsvis i Lissabon. Filmen var ett lågmält drama som var helt ok som bakgrund till detta skrivandet.

Inga kommentarer: