15 juni 2015

Dag 166 - Sävastrunda och samtidsfunderingar

Skulle kliva upp jättetidigt idag för att åka till jobbet och testa att det jag konfigurerade igår kväll verkligen fungerade men jag snoozade klockan väldigt många gånger och sen skjutsade jag Henrik till jobbet så jag var bara där 10 minuter i 8. Men testaren satt inte på sin plats så jag han kolla all konfig innan han började. Jag hade nog till och med kunnat skippa gårdagens panikutryckning för att konfa, hade hunnit det också på morgonen :-/ N ja det var skönt att ha det gjort och det var lugnt och skönt igår kväll på jobbet. Har sagt det förr, jag skulle lätt kunna byta ut en dag i veckan mot att jobba ostört en dag på helgen.

Hade några bra möten och en trevlig lunch med chefen. I övrigt var det massor med småsaker så jag vet inte riktigt hur jag skall tidrapportera dagen 5 minuter här och 5 minuter där...

När jag kom hem efter ett misslyckat försök att ta mig till Storheden (vet inte om alla kör den vägen nu när de fixar Bergnäsbron eller vad) så åkte jag hem via ICA. Tog kameran och satte mig i rabatten och tog först en bild på mina vissnade gula tulpaner, lite som den jag tog på de röda. 
Men sen kom jag på att myrorna hjälper mina pioner att slå ut nu så jag riktade om kameran och tog denna som dagens bild. Den känner jag mig nöjd med.
Lagade lax till middag som jag fick kasta i mig innan jag skjutsade Vincent till Sävast. Hade planer på att byta om och cykla men det han jag inte, han inte ens byta om för att promenera.

Idag blev det en promenad på 10 km i Sävast i min ensamhet medan Vincent tränade fotboll. Lät bara benen gå som de själva ville idag, höll en ok hastighet på barrstigarna i skogen och utför släppte jag bara och lät benen gå. Uppför tryckte jag i lite extra för det mesta. Tyvärr han jag ju inte byta om innan så jag gick i helt fel BH. På fötterna hade jag dock frivilligt mina Tevasandaler, dags att börja gå in dem om de skall med på långvandring i Portugal/Spanien i sommar. De har en stor nackdel mot mina älskade Eccosandaler, när jag väl lyckats få in en pinne eller grus i skona kan jag inte bara böja ner sulan och hälla ut det, här får jag krångla betydligt mer.

Gick helt fel strax efter 7 km, var tvungen att ta fram telefonen och se vilket håll jag skulle gå åt för att hinna tillbaka i tid. Fick vända om och en backe jag nyss glatt studsat nerför blev nu jobbigt uppför. Men det var totalt sett en skön runda.  Mer nördig data från min HRM+ i Garmin connect.
Fick se sista minuterna av Vincents träning och bli uppäten av myggen som direkt började kalasa på mina fötter. Pratade med en annan spelares mamma. Hon ville att hennes son skulle hänga med lite mer i världen och faktist läsa dagstidningen varje dag, i alla fall skumma rubrikerna och fördjupa sig i någon artikel. Försökte prata lite med Vincent om hur han konsumerar nyheter (annat än sportnyheter) och han läser väl Aftonbladet sporadiskt (tjoho). Frågade om hur mycket de pratar om samtiden i skolan och på fredagar har de tydligen digilär och då har det ett nutidskryss. Frågade om det då inte vore bra att vara lite påläst inför det, äh det går ju att gissa. Är "alla" 14-åringar så obrydda om sin samtid nu för tiden? Är det vara våra ungar som går i byn som inte ser att världen är större än mellan Torpgärdan och Sävast?



Inga kommentarer: