02 juni 2015

Dag 153 (#094/#blogg100) - Jag kommer aldrig ens slänga ut en tepåse mer

Skittrist på jobbet idag, men ett roligt mail kom i alla fall. Ser fram emot ett möte på torsdag.

På lunchen sprang jag in på Kjell & Co och skulle köpa en HDMI till DVI-adapter. HDMI hona och DVI hane vilket jag sa. Fick en tvärt om såg jag när jag kom hem senare. SUCK! Hade så bråttom att jag inte kollade vad jag fick. Så nu måste jag stressa dit igen. Hade för övrigt trevligt sällskap på lunchen idag och inser att när Mattias går på semester nu i flera veckor, sen är jobbar

Efter jobbet fick jag stressa iväg hemåt, svängde förbi OKQ8 och köpte arbetshandskar innan jag 30 minuter sen kom till vägstädningen. Blev tilldelad 1,1 km lång sträcka åt båda hållen att beta av. Det tog mig nästan tre timmar på tom mage. Fy fan vad grejer folk slänger ut genom bilen eller stannar och bara dumpar. Jag fyllde 3,5 stroa sopsäckar med skräp, kånkade undan 2 stora korrugerade plåtar och höll på att kräkas när jag fiskade upp en kräkpåse ur vattnet. Jag brukar inte själv slänga ut ens bananskal från bilen men för ett tag sedan hade jag en temugg i bilen, tepåsen behövdes tas ut för den hade gått sönder. Hittade ingenstans att lägga den i bilen och kunde inte vrida ur den så då bad jag Herman hiva ut den när vi körde förbi ett litet skogsparti. Det var en yogi tea och deras påsar är i alla fall gjorda av hampa och etiketten var avtagen sen innan. Men det tar nog ändå ett tag för den att brytas ner så sådana dumheter får jag låta bli i fortsättningen.

Körde längst med vägen för att se om jag kunde hitta någon av de andra som städade innan jag drog hem, såg ju att sträckan närmast mig var ostädad. Hittade ingen så jag stannade vid en sjö och tog dagens foto innan jag vände bilen hemåt. Hade dock stativet hemma så jag körde med autoinställningar och då drogs ISO upp till 400. Väldigt brusig bild.
Svängde förbi Coop på Sveafältet som har öppet till 23 och köpte mig middag. Blev en färdig stroganoff from Gooh! trots att den innehöll mjölk och grädde. Behövde mat och inte mackor. Den var inte speciellt god och riset i den var för hårt så nu ha jag tröstätit 2/3-dels påse med ostbågar och druckit en kopp med te.

När jag kom hem var Henrik hemma, han var inte med på vägstädningen för batt han behövde träna inför Vätternrundan. Men han hade inte cyklat. Kände mig aningen irriterad eftersom jag gått och slitit i tre timmar endam för att han behövde cykla. Men han hade säkert någon bra anledning till att skippa båda. Han var i sängen när jag kom hem strax efter kl 22.

Kom att tänka på en sak från igår på betygssamtalet. Herman hade tydligen skrivit en riktigt riktigt bra uppsats i svenska och då är det jättetråkigt att svaren på de nationella proven är hemliga. Han kan inte få behålla detta alster som han skall vara stolt över och jag som förälder får aldrig se det. På vilket sätt främjar det lärandet att inte få tillbaka sina uppgifter för att själva granska, koppla, se och förstå vad man gjort bra och vad man kan göra bättre?

Och på tal om Herman så twittrade Anna Hass idag om särbegåvning och hon skrev ett så himla bra inlägg i sin blogg läs gärna det. Kan även rekommendera att läsa materialet som ser nytt ut på Skolverket. Skall plöja det innan vi har mötet med rektor på högstadiet nästa vecka.


Inga kommentarer: