19 juli 2015

Dag 200 - Åstödagen och sen bilkörning

Vi vaknade faktiskt hyfsat tidigt i morse och idag var det dags för Henriks W1D2 i C25K så innan frukost tog vi rundan runt till Kringsbyn fast åt andra hållet denna gång. Blev även en liten omväg på vägen tillbaka upp till prästgården så 4 km idag. Dagens bild får vara på en springande Henrik. Det är lättare med sportfoto när den idrottsutövande inte är så snabb ;-) Måste nog felanmäla kartan till Google för vi har motionerat runt en sjö men den finns inte med på kartan. Skumt.
Sen blev det långfrukost med att läsa Sundsvalls tidning och efter det ett smärre familjegräl, skall inte tråka ut bloggen med detaljer eftersom det alltid finns två sidor av saken men jag blir så otroligt trött på vår oförmåga att kommunicera och att . Så trött på antaganden och förutfattade meningar. Jag var på väg att åka hem med Vincent där och då, bara skita i allt vad gemensamt semestrande heter. Men Herman blev ledsen över att vi bråkade och de skulle inte kännas bra att åka iväg flera veckor till Portugal och ha varit osams. Så jag bet ihop och så gjorde nog även sambon och tillslut kom vi oss i alla fall iväg till Åstödagen. Ute var vädret riktigt fint och vi kom ut till Skeppshamn ett fint gammalt kulturområde i ett naturreservat. Vi besökte kapellet men kunde inte gå in och kika för det pågick en gudstjänst (för övrigt med samma präst som höll i andakten på violinkonserten vi var på i torsdags) så istället gick vi upp på berget och ner till havet och kikade. Jag fotade lite. 
När vi mötte upp svärmor med man så körde barnen 3-kamp och Vincent vann. Han hade en så bra poäng att han mest troligt även skulle ha chans på ett pris men den listan skulle koma upp först kl 15 och kl 14 lämnade vi stället när ett ösregn drog in över oss. 
Jag och Vincent skulle snart behöva åka hemåt för att det inte skulle bli allt för sent och sambon och Herman skulle till svägerskan och grilla. Vi åt en snabb lunch hos svärmor innan vi satte oss i bilen och for hemåt. Vädret var bättre, skönt att slippa köra i regn.

Vi stannade till i Älandsbro på Godishuset och Vincent bunkrade upp inför LAN men polarna i veckan. Jag köpte mig en glass. Sen blev det att köra ett tag till innan vi stannade i Sävar och åt på grillen där, de har inte en god kebabsås, dessutom var min mat dränkt i denna icke goda sås :-(

Mitt högerben började krångla som det så ofta gör när jag kör långt så en bit innan Skellefteå fick vi stanna på en rastplats så jag kunde sträcka ut benet lite och sen lägga en filt under låret. Värken släppte lite. Likaså minskade tröttheten jag hade känt. När vi hade åkt en liten bit så skulle i köra om en bil med en stor husvagn. Precis när jag skall blåsa om börjar husvagnen svänga över vägen och in i mitt körfält. Fick tvärnita för att inte krocka. Gissa om pulsen gick upp och adrenalinet sköt till. Helvete så rädd jag blev. Det var rätt smalt också med mitträcket. Det blev lite bredare och bilen flyttade sig något åt höger. Tog mig förbi men var förbannad. Jag är rätt säker på att chauffören hade noll koll bakåt. När vi senare stannade och tankade i Skellefteå måste bilen ha åkt förbi för en stund senare kom vi ikapp den igen och då låg de återigen nära mittstrecket i tvåfiligt och vagnen svängde oroväckande hit och dit över linjen flera gånger.  Lyckades ta mig förbi igen med hjärtat i halsgropen.

Vi tog oss hem hela i alla fall och möttes av två väldigt kelsjuka katter.

Inga kommentarer: