11 november 2015

Dag 315 - Oj så blöt man kan bli

En dag på jobbet som inte alls blev som jag ville men kl 18 kunde jag i alla fall gå ut genom dörren ombytt för en promenad. Tyvärr regnade det ute vilket jag inte hade räknat med så dunjackan och över den min reflexjacka var inte ett bra val. Jag hade väl gått ca 5 km när jag kände att båda jackorna var blöta och tunga. Som tur var så hade jag en ulltröja under jackan så fukten trängde aldrig riktigt igenom. Kände mig dock rätt miserabel. Valde att gå ut till Karlsvik, ville fota den gamla bryggan där ute. Det var kolsvart bitvis längst med guldkusten och min pannlampa som jag sent om sider fiskade fram ur ryggsäcken lyste inte upp många meter. Det var som om regnet slukade allt ljus.

Väl framme i Karlsvik hittade jag en liten avtagsväg som ledde ner till en strand. Därifrån hade man fin utsikt över tyskmagasinen även om jag i mörkret bara kunde ana dem.

Bestämde mig för att fota och svor när jag upptäckte att det objektiv jag ville ha låg hemma. Vidvinkelobjektivet skulle vara helt fel här och mitt 18-55 funkar ju fortfarande inte med långa slutartider, det blir skak. Fick laborera mig fram till en slutartid som var tillräckligt lång för att jag kanske skulle kunna lyfta exponeringen i Lightroom hemma. Sen gick jag bort till magasinen och ner mot bryggan. Ställde upp kameran i vattnet och knäppte några bilder, kunde fota med blixt och kunde lysa upp bryggan med min pannlampa hjälpligt men regnet envisades fortfarande med att vräka ner men nu som snöblandat och de små flingorna landade på objektivet.

När jag gick tillbaka började jag frysa men det var ju bara att bita ihop och gå de 8 km tillbaka till bilen vid jobbet. Kom tillbaka efter 16,94 km. Slog på all värme och snart var jag varm och blöt istället för kall och blöt, inte helt behagligt det heller.

Köpte korv med mos på macken till middag och hämtade sedan Henrik på jobbet. Han hade jobbat med sin uppsats i utbildningen han går.

Fixade bilderna där hemma och lyckades lyfta på exponeringen för att få en bild jag gillar som fick bli dagens bild.
Den vid bryggan fick jag beskära hårt i överkant pga så många prickar av snö/regn som landat på objektivglaset. Får ta mig dit i morgon efter jobbet och ta om bilden.

Inga kommentarer: