13 november 2015

Dag 317 - Till mitt "happy place"

Klev upp 05:50 för att hinna packa det sista men lyckades tydligen glömma att packa ner min laddare till batterierna i kameran så det kan bli en lite långtråkig vistelse här om batterierna tar slut. Måste ha batteri till minst ett dagens foto om dagen i alla fall.

Tågresan började mindre bra, en person satt på min plats, han flyttade på sig snabbt men stanken från hans inrökta kläder satt kvar i sätet och dessutom satte han sig på sätet framför mig. Blev till att vira min tunna halsduk över näsa och mun ett tag för att inte få andningspanik. Sen sov jag största delen av resan. Vi var inte långt utanför Boden när det började vara snö på marken och vitt i träden. Snön yrde när tåget rusade fram. Vaknade till i Murjek och i Gällivare och sen i Kiruna. Från Kiruna höll jag mig vaken hela vägen till Abisko Östra. Småpratade med en äldre kvinna som satt någon rad bakom mig. Vi pratade om hur vacker sträckan mellan Kiruna och Abisko är. Ja hela vägen till Narvik. Hon skulle upp till släktens stuga i Vassijaure. Blir så avundsjuk varje gång någon säger att de har stuga här uppe.

När jag kom till vandrarhemmet så skyndade jag mig att byta om och redan 12:59 kunde jag ge mig iväg mot nationalparken och turiststationen. Gjorde ett besök på stationen i hopp om att butiken skulle vara öppen. Ville köpa mig ett par nya underställsbyxor då mina är fulla i hål. Men de hade stängt.

Gick ner till Abiskojokka och gick längst med vattnet. Fotade lite här och där. Lyckades trampa ner i jokken på ett ställe så då var det bara att vända om och börja gå tillbaka, hade hunnit gå 4,5 km. Kallt som attan blev det. Men efter ett par kilometer så kändes det inte lika kallt längre, bara blött. Gick förbi affären och handlade mat så jag skulle kunna laga middag idag och i morgon. Får handla igen till på söndag.
Den här från kanjonen med bron får vara dagens bild.
Det var när jag skulle ta denna bild som ena foten gled ner i vattnet och sen vips stod jag med båda benen i jokken med vatten till knäna och fick dra mig upp.
Var tillbaka efter 9,37 km. Tog av mig allt det blöta och kröp ner i sängen med min ljudbok, lyckades somna och vaknade kl 18. Då gick jag till köket för att fixa middag. Ugnen var upptagen men timern av så jag påpekade för de som satt där och väntade på en fryspizza att de nog fick börja om att ta tid. Gjorde i ordning det jag kunde förbereda och satte mig sen med datorn och fixade dagens bilder. Sen blev det min tur att laga mat och jag stekte en rejäl köttbit, fixade pommes och sallad till. Småpratade med de andra som var i köket och vi pratade möjligheterna till norrsken ikväll. Själva norrskensprognosen såg bra ut men inte vädret. Visade lite foton på norrsken och förklarade att man sällan ser dem med ögonen så som kameran ser dem.

Jag åt min mat och fixade det sista med bilderna. Satt kvar en stund medan några andra åt innan jag diskade och tittade ut från dörren vid brandtrappan. Jodå ett norrsken syntes, tog en testbild fr säkerhets skull. Gick tillbaka till köket och berättade. En av killarna följde med ut och jag fick fota igen och peka innan han såg. Hans flickvän kom också ut och tittade. Fick syn på en grupp indier jag pratat lite med innan och frågade dem hur det gick. De sa att de inte riktigt visste vad de såg. Bad dem komma upp för brandtrappan och så gjorde jag om proceduren, tog ett foto och pekade och visade. Jodå nu såg de men det var ju inte alls som på bild. Nu såg det mer ut som moln.
Jag sa åt dem att gå där det var lite mörkare då kanske även de skulle kunna urskilja lite färger. Jag slängde på mig lite varma kläder och gick efter då jag lovat dem att ta några foton och skicka. De hade bara mobiler med sig. Knäppte några bilder innan jag gick in igen, fixade bilderna och mailade iväg dem. Fick snabbt ett tack tillbaka.
Nu sova, jag är ju här för att vila. Läser om dåden i Paris och tänker på det franska paret 2 dörrar bort. kanske känner de någon som drabbats fastän de själva inte är från just Paris. Vet de om vad som hänt i hemlandet tro.



Inga kommentarer: