15 november 2015

Dag 319 - En heldag ute

Kom i säng sent på grund av norrskenet i går kväll och snabbredigering av bilder till fransmännen, fick uppdatera gårdagens blogginlägg. Somnade kring 23-tiden och vaknade en timme senare och gick på toa. Såg att det nu var stjärnklart ute och öppnade fönstret. Såg att ett grön-lila norrsken dansade men det var ganske lite och jag såg bara änden av det från fönstret. Orken att bylsa på mig kläder och ta mig ut fanns bara inte. Ville sova så jag kröp ner igen.

Inte heller idag kom jag upp tidigt. Väderprognosen hade sagt sol men när väckaren lät så var det tjocka moln/dimma ute och jag såg knappt träden som står rakt framför fönstret. Ställde om tiden och gottade ner mig i det varma täcket och somnade om. Vaknade strax efter kl 9 och låg och kollade Instagram en stund innan jag släpade mig upp och fick på mig kläder. Ute i köket pratade en annan gäst på om det fantastiska norrskenet vid midnatt, han skulle åka hem idag så han var så lycklig över att ha fått se det lila-gröna fara fram över himlen. Han frågade om jag hade fotat något men tyvärr fick jag göra honom besviken och säga att jag sov då.

Jag åt en rejäl frukost med otroligt torrt glutenfritt bröd. Inte gott. Klockan han bli nästan 11 innan jag tog mig ut. Ville ha med en ljudbok ut och nerladdningen strulade när nätet på vandrarhemmet gick upp och ner. Men så kom jag mig iväg och gick ner till sjön, fotade lite på en myr och sen skulle jag knäppa några bilder på stenar i vattnet i ett härligt morgonvinterljus. det gjorde jag men i displayen stod det "NO CARD".

Men fan jag hade glömt att ta det ur datorn och stoppa i kameran. Slet fram den lilla behållaren som jag har extrabatterier i där skall det även ligga en massa kort men icke, var sjutton är de tro. Det var bara att gå de 2 km tillbaka till vandrarhemmet och hämta kortet. Mötte flera från vandrarhemmet som jag tipsat om att gå ner mot sjön denna sista dag de var här innan tåget kom. Gick en annan väg ner till sjön och nu var det en massa folk där jag skulle fota och ljuset var borta så jag skippade det stället.

Gick längst med stranden och fick syn på en stock som stack upp ur vattnet bredvid lite is. Den kanske kunde bli ett bra motiv. Lade mig och kameran på isen och knäppte en bild. Hade helt missat att stocken reflekterades i vattnet som låg spegelblankt när jag tittade på den och blev överraskad när jag såg den i sökaren. Blev nöjd med bilden så den får bli dagens bild.
Jag fortsatte längst med stranden och märkte inte att jag gick på is och inte bara snö. Plötsligt trampade ena foten igenom och jag föll framåt, tog emot mig med händerna och slog i armbågarna och knäna. Båda handlederna värkte till och jag har nu ett präktigt blåmärke från en liten sten i min vänstra handflata. Inte så skönt. Men jag reste mig upp och fortsatte att gå. Stigen svängde upp på ett fält, det jag hade genat över igår. Nu följde jag en mer strandnära stig och njöt i fulla drag, vackert, lugnt och skönt.

Gick upp på en liten kulle. Där stod en väderbiten bänk gjord av en planka. Fin utsiktsplats. Såg att fransmännen var på väg mot den och valde att inte slå mig ner. Fick syn på en sten nere i vattnet som såg ut som ett hjärta så jag tog mig ner för branten och fotade det. Det var ganska ljust ute så jag kunde inte ta med så lång slutartid som jag ville. Ja jag vet har har nog skrivit i bloggen minst 1 kanske 2 år att jag måste köpa mig filter. När jag kommer hem skall jag se till att beställa. Hade varit finare med lite mer utslätat vatten tror jag.
 Jag knatade vidare, förbi vedbastun vid Turiststationen, där hade någon lämnat en brasa igång. Tycker inte man skall lämna eld så där. Slog mig ner en stund och skickade några instagrambilder. Hittade inget att släcka elden med. Inga hinkar utanför bastun. Säkerligen upptäckte de som tände den samma sak men varför lade de på stora nya vedträn?

Gick vidare längst med jokken upp mot bron. Gick ner på tornstranden där några torn från andra gäster stod kvar. Fotade ett av dem. Gillar effekten av de gula stenarna bland allt det grå.
Gick under vägen och bort mot fallet. Hoppade över staketet och ställe mig på ena brofästet där man har bra utsikt. Knäppte en bild.
 Fortsatte upp längst med jokkens vänstra sida och knäppte en bild på det gamla kraftverket.
 Gick till den del av kanjonen som jag gillar allra mest. Den randiga klippan. Kunde inte låta bli att ta en bild även här.
 Fortsatte längst med jokken ett tag, skulle gå Nakajaureleden som är 3 km. Gillar tallarna som sticker upp ur den snåriga björkskogen och tog en bild till innan jag svängde av mot vänster och lämnade jokken och gick rakt in i skogen.
Nu började skymningen komma men jag traskade vidare in i skogen, vet att jag hittar på stigarna här och dessutom hade jag ju min pannlampa.
 Kom fram till marmorbrottet där första meditationsstenen på Dag Hammarskjöldsleden finns.
Det hade stått 3 km på skylten som pekade ut leden. Kom på när jag hade gått 2,5 att denna ju inte var en fram och tillbakaled utan en rundled. Efter 3 km skulle jag alltså vara tillbaka igen. Hmm jag som behövde mer än 3 km för att komma upp i mina 2,5 mil idag. När jag kom ut genom Kungsledenporten valde jag därför att ta mig över jokken på bilvägen och svänga in i skogen på andra sidan. Leden bort till Kårsavaggefallet är 3,5 km, den fram och tillbaka samt att gå tillbaka till Abisko Östra skulle bli bra. Så jag gav mig av in i skogen igen fastän det nu nästan var mörkt. Den här vägen har jag gått väldigt många gånger. Jag lyssnade på min ljudbok som just nu var lite läskigt. skymningen gjorde sitt till stämningen. Jag tänkte stanna vid fallet och äta mina mackor och dricka mitt te, sen ta mig tillbaka i mörkret igen.

Men trots att jag gått här så många gånger glömde jag bort de dryga 100 metrarna med stora stenar som stig. Mina kängor är riktigt värdelösa i sådan terräng när det ligger nysnö på stenarna, det blir tokhalt. Men just där gör även leden en sväng åt ett annat håll så jag vek av där. Lite osäker på om jag någonsin gått här förut i alla fall åt det här hållet. Nu började det bli riktigt mörkt och snöandet tilltog. Ville ju inte riskera att tappa bort stigen. Med lite nervositet i magen fortsatte jag. Visste att jag gick mot jokken men skulle det finnas någon annan stig tillbaka eller skulle jag få vända om och gå samma igen. Irriterande att min BD6:a inte kunde hittas hemma innan jag for, hade velat konsultera kartan. Kanske skulle köpt den där kartappen sambon tjatar om jämt. Men den finns ju inte till Windows Phone och det var ju den telefonen som var med ut men hade jag haft kartappen på ex Androiden så hade jag ju tagit med den.

Plötsligt så var det en väldigt blöt myr framför mig. Den tänkte jag inte försöka ta mig över endast i ljuset från pannlampan så naturen bestämde åt mig att det var dags att vända om. När jag hade gått tillbaka en bit kom jag fram till ett liggande träd. Där slog jag mig ner med min mat och åt i mörkret. Teet var varmt, brände tungan men mackorna var nästan frusna.

När jag hade ätit upp fortsatte jag att ta mig fram i mörkret där jag nyss gått åt andra hållet. För mörkt för att fota över de fina öppna ytorna så jag trampade på. Kom tillslut ut på vägen igen och gick upp till liftstationen där jag lånade en av toaletterna (utedass) innan jag gick tillbaka till Abisko Östra via ett besök på affären där jag köpte mig en dricka. Var så törstig.

Kom tillbaka efter 25,05 km. Gick upp på mitt rum och blev sittande en stund innan jag tog mig till köket med datorn och lagade middag medan jag fixade dagens bilder.

Min plan var att efter middagen lägga mig på sängen med chips och dipp men jag var inte sugen alls. Så frågan är vad jag gör med min laktosfria gräddfil och dipp i morgon, tar med den eller lämnar den i kylen här. Och chipsen? Nå ja det får jag klura på i morgon bitti. Kl 11 är det utcheckning och väskan får jag lämna i bastuhuset tills mitt tåg går kl 14:22. Har inte hittat någon info om huruvida jag måste städa i rummet eller inte. På STF Turiststation får man en lapp plus att det står i varje rum att man skall städa och hur, vad det kostar om man inte gör det. Men här står det inget på varken rummet eller på webben. Kikade in i det rum där städutrustningen finns och inget där heller såg ut som det var gjort för resterna.