29 november 2015

Dag 333 - En långpromenad

Inte sjuttsingen hjälpte hostmedicinen i natt heller. Hade rejält jobbigt i natt med torrhosta som inte ville ge sig. Hostade så jag trodde jag skulle kräkas. Fy fan vad jobbigt det är.

På morgonen hade det lugnat ner sig och jag kunde somna och när väckarklockan ringde så valde jag att bara stänga av och somna om. Min plan var annars att ge mig ut när solen gick upp och gå 17-20 km och det skulle ta ungefär den tid som solen behagade vara uppe idag.

Lyckades dock vakna inte allt för sent och ta mig upp och äta frukost. Men klockan han bli hela 11:22 innan jag väl tog mig ut. Solen var alltså på väg ner igen. Men men det går ju att gå i mörker också. Satte av mot Sävast. Hade velat ta några bilder vid älven i solnedgång men nu skulle det ju inte gå alls och ute var det så otroligt grått.

På fötterna drog jag på mig mina Salomon Synapse Mid. De är lite för smala så jag riskerade blåsor men tog risken. Behövde en lätt sko som inte skulle släppa in vatten och då är ju de det närmsta jag har. Tror jag skall köpa mig ett par Haglöfs L.I.M. Mid eller High för jag gillar verkligen mina Low. Men de nya skall vara med gore-tex.

Fotade vid Sävastån när jag passerade.
Djur har raskat över isen och lämnat spår i den slaskiga snön. Den bilden får vara dagens bild för det var precis så grått ute.

Jag fortsatte ut till 97:an och över. Stannade till vid ån där folk brukar stå och fiska. Vattnet strömmade fortfarande i fisketrappan. Tog ett kort.
Gick hem via hästområdet och stannade till vid en av ladorna och tog ett kort. Lekte lite med inställningarna i Lightroom och redigerade ladan rätt hårt. Ibland är det roligt att leka runt lite. Uppskattades tydligen på Instagram. Lustigt hur hårt redigerade bilder är det som gillas mest där. De är ju inte så "instant" direkt.
Min runda blev 25,46 km, betydligt längre än vad jag hade tänkt mig. Var rätt trött de sista kilometerna då jag inte hade ätit tillräckligt och sovit för lite. Hade dessutom fått en liten blåsa på min högerfot på insidan. Men nu fick jag 8,64 km överskott denna vecka istället för ett underskott som jag trodde det skulle bli i början på veckan.
Hämtade Vincent på stationen, USM i Kiruna hade gått bra. De hade vunnit sina 2 matcher mot Sävar och Kiruna. Vet dock inte hur den där SM-serien ser ut. Den vanliga serien verkar vara aningen rörig den också. Vet inte om det är för få lag eller vad men de har typ aldrig matcher nu. Lite synd om barnen här uppe som inte alls får samma möjlighet till att spela matcher som de i mer handbollstäta områden. Fick höra av en annan mamma som följt matcherna online att min son hade gjort många mål. Kul att höra att han tar för sig på planen. På tal om handboll har det varit ett jäkla tjafs här i Boden om vilka cuper som skall få kommunbidrag och inte vilket gjort att den stora cup som legat inom handbollsäsongen har valt att lägga ner och istället skall en sommarcup som spelas mitt i fotbollssäsongen köra istället. Fattar inte varför Boden skall ha en sommarcup, vi har ju knappt några lag själva i kommunen och inget som spelar på sommaren. Här spelar nästan alla fotboll på den tiden på året. Varför kan inte handbollscuperna vara under handbollsäsongen? Låt ungarna få syssla med flera sporter så längre det bara går.

Inga kommentarer: