06 december 2015

Dag 340 - Rosslig och 2 promenader

Vaknade av hosta och slem som fortsatte resten av natten. Sov i intervaller, inte kul alls. Hade väldigt konstiga drömmar.

När klockan ringde på morgonen för att jag skulle iväg på kursen dag 2, idag skulle vi göra en övning som jag gärna hade varit med på så fanns ingen ork och lungorna pep fortfarande. Då veta att jag skulle sitta i ett litet rum med rökare i gick bara inte. Skickade ett SMS och berättade att jag inte skulle komma.

Somnade om och blev sedan väckt av Vincent vid 09:20-tiden han ville ha skjuts till Sävast och träningen. Jag klev upp 09:40 och fixade mig frukost och klädde på mig. Tänkte ta mig en promenad i Sävast medan han tränade. Först hade jag tänkt mig en tur upp på Åberget men han glömma bort det på något vis och gick istället en runda ner till golfbanan och fotade lite sol som precis börjat gå ner efter att ha stått som högst på himlen när vi for hemifrån.
Det blev 9,34 km. Hade jag inte stannat och fotat hade jag hunnit en mil.
Efter Vincents träning släppte jag av honom hemma och så gav jag mig iväg igen. Helt utan någon plan så det blev lite irrande. Hamnade ute vid fågelsjöarna och tog mig ut på Storavan där jag fotade kaveldun i solnedgången.
Fortsatte över isen på Buddbyträsket och hamnade vid Björnsundet tillslut och solen färgade nu vattnet i guld. Detta får bli dagens bild. Den är tagen vid ena brofästet och den kurvade strandlinjen gör att den ser ut att vara lite på sniskan. När jag satt och fotade i snön kom en man som bröt på tyska och frågade mig vad jag tyckte om att man tänkte bygga ett fågeltorn här. Det är väl bra tyckte jag det är ju ett fågelskyddsområde och då klampar kanske inte folk ut i området utan kan stå i tornet och titta. Sen började han gnälla på att Bodensia nu är så högt att det konkurrerar med kyrkan i stadens "skyline" från detta håll. Men jösses Bodensia byggde ju på sin översta våning för jättemånga år sedan. En stad även om det är en liten en i Norrbottens inland måste ju få utvecklas och då kan det hända att stadsbilden ändras lite. Då sa han adjö och gick.
Provade att några minuter senare ta en uppe från bron också men den blev inte alls lika bra tycker jag. När jag stod där och fotade med stativet kom en man och en kvinna med var sin kamera i högsta hugg och fotade från bron de också. Jag tipsade om att vyn var bättre från brofästet. Mannen sa "men visst är det du som stod på isen där borta i våras och fotade norrsken" och pekade bortåt campingen. Jo visst var det jag. Kände igen mannens röst när han pratade med mig. Kollade bakåt i bloggen när jag kom hem, 18 mars var det vi sågs. När jag stod på den nya bron som bilar ännu inte kan köra upp på så blev jag irriterad, dels för att bron är lika jäkla smal som förra bron vilket gör att man riskerar fortfarande livet att gå på den när bildårar kommer blåsande, att kunna stanna och fota uppe på bron är därmed svårt. Dessutom har de gjort det ännu svårare med ett högt räcke som dessutom har runda räcken. De gamla var platta och man kunde ställa kameran på räcket, det går ju inte nu. Dessutom sa snubbarna jag pratade med när bron lyftes bort att den skulle ersättas med en träbro (eller så sa han bättre bro). Det lät så fint men nu är det en ful betongbro med dessa jättefula räcken. Hoppas de sätter belysning eller något som piffar upp den.

När jag kom hem efter 12,63 km var jag helt slut.
Fixade lite foton och instagrammade, åkte och handlade och lagade middag innan jag placerade mig själv framför kaminen med datorn i knät och skrev detta och drack te och åt glass. Klockan är nu 20:30 och jag funderar allvarligt på att gå och lägga mig för natten. Mår inget bra och det gör ont när jag andas. Jag vill verkligen inte bli sjuk igen, vill inte.

Denna vecka blev det bara 43,35 km så jag tog av mitt överskott. Nu är det bara 25 dagar kvar av året och med det överskott jag har behöver jag bara gå 7 km/dag resten av året för att klara mitt mål. Får se hur det kommer att gå. Hoppas på att hålla mig frisk och inte ha en massa resor mm som sabbar det hela. Kommande vecka vet jag att på tisdag kommer jag nog inte hinna med någon promenad om jag inte gör det mellan jobbtid och filmkväll, men på en vardag brukar filmkväll inträffa rätt tidigt. Men 7 km tar å andra sidan bara en timme om jag trampar på bra. Kanske går det att hålla en jämna fördelning.

Skulle gå och lägga mig tidigt men så råkade jag titta ut och såg detta:

Nu blir jag nog uppe en liten stund till. Mysigt att sitta i en fåtölj med en kopp te och titta ut på skådespelet och höra kameran säga klick en gång i minuten.

Inga kommentarer: