10 december 2015

Dag 344 - Aldrig mer lita på de ruttna tomaterna

Var och tog blodprov på morgonen, Hb på 97. Inte sjunkit så där jättemycket sen järnpåfyllningen för några månader sedan men dock neråt. De sparade undan provet för att se om det skulle skickas på labbet för blodstatus. Jag märker ju om jag blir kallad till påfyllning eller inte.

På morgonen hade jag fått liv i min iPhone igen och såg att jag hade ett SMS från en som ville köpa ett foto. Det var en organisation (ej ideell) som skulle ha ett event i en galleria med pysselhörna för barn medan föräldrarna shoppar loss i stan. Nu hade de hittat en av mina bilder på Instagram och ville trycka upp den i 240x240 cm och ha som bildvägg i pysselhörnan. Mycket trevlig förfrågan. De frågade efter pris så jag kollade helt enkelt på Sveriges fotografers webb, de har en rekommenderad prislista där och för <5 m2 är rekommenderat pris 4000. Men det tyckte de var på tog för dyrt, skulle äta upp för mycket av deras budget. Jag mailade tillbaka och frågade vad de var beredda att betala men fick aldrig något svar. Gissar på några hundralappar då och att det kändes pinsamt att säga det när jag sagt 4000.

Det är lite trist idag kan jag tycka, man förväntas ge bort sina saker nästan gratis. Visst vore det väl trevligt för egot att se ett av sina foton uppblåst så där en vecka på ett ställe man besöker ibland. Men Min tid gällande redigering av bilder, inköp av kamera mm måste ju också vara värt något. Det är ju inte så att jag kan stå där bredvid bilden och säga "den har jag tagit" heller. För besökare blir det en anonym bild och inget som kan sälja fler bilder (även om nu inte fotograferandet är något jag har planer att leva på, även om det vore väldigt trevligt). Det är min hobby och de få gånger jag säljer en bild går pengarna in på ett konto som jag handlar kameraprylar och resor för).

På jobbet låste jag idag in mig i ett samtalsrum och bara matade igenom det dokument jag skulle granska. Tog en paus för lunch. Jag och en kollega gick på Bistro Norrland och åt, helt ok kyckling. Hade med kameran så jag knäppte en bild bort mot bryggan där himlen var fin. Jag såg först inte personerna som sprang ute på bryggan men de blev ju en kul detalj i dagens bild.
Efter lunchen stängde jag in mig igen, tog en liten paus för att fika med kollegorna och sen en för att snabbt prata med en kollega via Skype om nya möjligheter vi ser och som vi skall jobba vidare på i vår. Det var ett inspirerande samtal.

17:02 var jag klar med min granskning och skickade tillbaka till den som skrivit dokumentet. Var helt slut i skallen efter det. Men eftersom jag suttit där instängd så hade jag inte hunnit prata med kollegor något idag, inte hunnit med smågrejer jag gör varje dag så det blev till att jobba över för att hinna.

Duschade aldrig i morse och kände mig aningen sunkig så jag slängde mig in i duschen på jobbet innan jag åkte iväg till Joakim för filmkväll. Han var stressad och skickade mig ett meddelande film 19-21 sen kastar jag ut dig. När jag kom försökte han hitta igen den filmlista vi hade satt ihop i en app i hans iPad. Men av någon anledning var hela favoritlistan borta ur appen efter att han hade uppdaterat paddan. Fail! Det blev lite akutsurfande och så hittade Joakim Slither som hade högt betyg på Rotten Tomatoes så han valde den. Jag protesterade inte, det var ju ont om tid. Ville ju hinna prata med honom lite också inte bara se film. Men filmen var så galet dålig, visst det är en homagefilm men jag ville ju ha skräck, bli rädd inte bara leta referenser till The Blob, Shivers, Invasion of the Body Snatchers etc... Visst snygga Nathan Fillion var med och den hade sina humoristiska stunder men skräck nä. Eller jo lite jag hatar tentakler så det var ju lite äckligt.

Jag blev inte utkastad direkt efter filmen, vi småpratade lite och roade oss med att på nytt försöka bygga ihop filmlistan, svenska Netflix är verkligen sorglig när det kommer till skräck. De få filmer som ligger där har urusla betyg. Det är som att se de där DVD-stånden på marknader där de säljer B-filmer som ingen vill ha. Men lite filmer hittade vi i alla fall. Men när vi skall se dem är ju en annan sak. Vi har annat liggande sen 3-5 år tillbaka i tiden.

Körde hem i kraftigt snöfall och käkade sen några korvmackor för popcorn gör ingen middag.

När jag kom hem fortsatte vi lite konversation via Hanghout och jösses vad vi kan ha skruvade diskussioner, jag gillar honom väldigt mycket för det. Saknar tiden då vi jobbade ihop och ständigt munhöggs. Insåg dessutom först långt senare att Skellefteå AIK spelade match idag, de dagarna brukar vara helgade åt det förr, då hade jag inte en chans till filmtittande. Så att få en audience för film en matchdag, det är ju helt galet :-) Nå ja med senaste årens "track record" för hur ofta vi träffas så lär det ju inte inträffa igen närmsta 20 åren eller så. Men vi får väl se vad han säger om att åka med till Norge i vår och fota. Det vore galet roligt. Vi har knappt fotat tillsammans alls på väldigt många år, det är över 3 år sedan vi var i Abisko. Det var en fin resan.

Nu skall jag gå och lägga mig och försöka undvika att drömma om tentakler och jättesniglar.

Inga kommentarer: