21 december 2015

Dag 355 - Halvledig

Sov till 8 fast klockan ringde 06:40, råkade stänga av istället för att snooza 10 minuter. Så min halvdag med promenad blev istället en kamp emot klockan för att hinna till jobbet. Duscha, mata katter, egna och andras, åka och se vad det skulle kosta att byta glas på Herman OnePlus 1 (herrejävlar de ville ha 1900 spänn galet dyrt måste fundera lite), åka och lämna skidor på Henriks jobb och sen parkera för promenad. Klockan var tokmycket närjag väl stannade bilen nere vid båtvarvet och gav mig av på en promenad först mot Södra hamn där jag stannade och fotade lite innan jag gav mig av mot andra hållet. Om gårdagen delvis var färglös så sprakade det av färg idag. Gick i villfarelsen att det idag var vintersolståndet men tydligen inträffar det missinassen vid 05:48 i morgon. Men om vintersolståndet inträffar vid den tiden borde inte så dagen idag varit den mörkaste för kl 05:48 vänder det ju. Men det spelar ju inte så stor roll här uppe vi har i alla fall lika korta dagar både 21 och 22:a. Under 3 timmar sol.

Färgglatt värre.
Isbrytarna solar sig som vanligt.
Tuttifruttihusen längtar efter att få vara guldfärgade istället.
Och dagens bild får bli denna. Försökte sätta livboj om solen för att hålla den kvar.
Vips var klockan massor och jag fick gå till bilen och åka till jobbet. han bara gå 6,25 km så jag börjar veckan uruselt.
Utan frukost i morse var jag nu galet hungrig och han precis fånga 2 kollegor som skulle ut och äta.

Eftermiddagen ägnades åt jobb, korr av rörig tidsplan (skulle gjorts i fredags men kollegan hade inte gjort klart då så jag fick snällt jobba idag) och ont i magen över att jag är ledig fram till 7 januari nästa år. Men jag tänker inte bryta min beviljade ledighet för att någon annan planerat bananas, jag vägrar. Nu är jag ledig och måste låta bli att tänka på det. Har satt automatisk svarsgrej på mailen och skall sätta svarare på jobbmobilen. Jag skall vara ledig och onåbar är planen. Vi får se hur det går.

Fick meddelande från tiggerskans son, bild på lillasystern. Finns fortfarande lite saker som skaver som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera. Han lade upp bild på insta med en iPhone 6 i handen, jag vet att hans gamla telefon pajade men hur har man råd om man inte har råd att köpa biljetten hem? Eller var telefonen någon annans, hans kanske bara lånade för att spela, så kan det ju faktiskt vara? Måste nog prata med mamman känner jag.

Var hos väninna och fikade gudomligt god glutenfri morotskaka. Hon fyllde år vilket jag visste om men presenten jag beställt har inte kommit (tycker jag inte gör annat än att vänta på paket nu för tiden). Hon får få den efter jul. Kändes dock lite dumt att inte ha med mig något när jag blev inbjuden på fika.


Idag fick jag min hemlisbloggartisha från Lotten, den jag vann i julkalendern häromdagen. Den är mycket julig med röd hyacint på. Ni som inte varit med i kalendern har ännu 22-23:e på er, skynda in och var med. Nej jag är inte gravid, bara ätit laktos idag. Fick knuta tishan då den är lite stor och jag såg ut som en hösäck med dagens trötta hållning. Min kroppsform och helt raka t-shirts går inte så bra ihop heller.

I morgon fyller lillkillen tonåring och som vanligt ägnar jag hans födelsedag åt att köpa julmat och de sista klapparna. Men vem vet han är ju tonåring i morgon kl 12:01, kanske hinner jag bli klar med allt det där innan han ens vaknar.

Inga kommentarer: