02 februari 2016

Dag 33 - Frusen ingenjörskonst

Vilket skitmorgon jag hade idag. 05:50 ringde väckarklockan. 1 minut efter Henriks. Då hade han hunnit gå upp och gå på toa, där inne satt han i 23 minuter innan jag helt sonika klampade in och sa att nu fick det vara nog. Min plan var ju att åka till jobbet galet tidigt för att komma åt tysta tiden. han hoppade in i duschen så jag fick vänta tills han var klar där... kom mig iväg först 06:40. Suck. Och ännu mer suck blev det när jag i Sunderbyn, halvvägs kom på att min dator låg hemma. Bara att vända och köra tillbaka. Hämta datorn och vara på jobbet 07:40. Där gick den lugna morgonen åt fanders.

Jag känner mig lite bloggstympad just nu. Tänker på en del av det Peter skrivit om i sin blogg, om att må dålig, det pratar man inte om. Det är så tabu inte bara för att man är "svag" om man pratar om det, man skall inte prata om det med hänsyn till andra. Dels för att andra kan uppleva det jobbigt att läsa och att människor i ens närhet kan känna att man misskrediterar dem för att man skriver att man mår piss. Han skriver att vi borde prata om det men jag måste göra lite tvärt om av olika anledningar.

Har man som jag ett litet socialt nätverk så har bloggen och andra sociala medier varit min ventil där jag kunnat bolla med andra och även att få skriva av mig bara för att rensa skallen. Givetvis är det min syn på saker och ting, min bild av det och andra i situationen kan ha svårt att få ge sin syn på saken. Min bild kan också färgas av annat runt omkring medan den som läser kan känna att allt handlar om dem fast det kan vara en sammansmältning av 5-6 grejer till.  Ingen annan förstår men vad hjälper det och de känner inte att de kan svara här och tanken är ju heller inte att bloggen skall vara ett ställe för att debattera situationer.

Just nu skulle jag behöva den ventilen men känner att det inte kommer fungera så jag kommer vara än mer restriktiv vad jag skriver. Var jag skall få rensa skallen vet jag inte riktigt, sambon vill inte lyssna på mig när jag är på väg in i ett mörkt hål, arbetskamraterna vill ju inte drabbas av det och de få vänner jag har vill jag inte direkt skrämma iväg, får väl helt enkelt skriva inlägg som inte publiceras kanske och tappa den lilla feedback man får här.

Jag kommer gå i coachsamtal ett tag framöver, det kommer säkerligen vara skitjobbigt och jättebra och som jag är så funkar hjärnan bäst när jag får "tänka högt" men som sagt får hitta det tänket någon annanstans. Jag har också oftast ett behov av att vrida och vända på saker och ting för att förstå men även det resonemanget får jag nog föra på annan plats. När man förväntas bearbeta sig själv så är det till viss hjälp att ha någonstans att bolla tankarna mellan sessionerna. Idag gjorde jag steg 1, fyllde i ett personlighetstest, gissar på variant av Myer-Briggs, frågorna kändes väldigt mycket så. Skall bli spännande att se vilken bokstavsförkortning man blir denna gång. Jag kan ju få veta hur jag skall förstå mig själv och hur andra kan uppfatta mig men hur är det, uppfattas man olika beroende på hur man är, förstår andra med samma personlighet en bättre hur man resonerar/är eller kan det till och med bli konflikter där, man är för lika? Påverkas de man interagerar med av exempelvis vilket kön man har? Bemöts en kvinnlig person men en viss personlighet på ett visst sätt medan en man på ett annat`Mitt kön kan jag ju aldrig ändra på. Eller jo kan och kan... men för att exempelvis kommunicera bättre är det inte ett steg jag är beredd att ta. Så det blir spännande att se hur man då kommer runt sådant om det nu påverkar.

När jag läser resultat från sådana där tester så kan det stå saker som (klippt från http://www.assessio.se/wp-content/uploads/2014/04/MBTI-Teamrapport.pdf):
Ska teamet ta beslut genom att objektivt väga för- och nackdelar, eller genom att följa subjektiva värderingar och dess inverkan på andra? 
• Typer med preferens för Tanke vill ta logiska beslut baserade på sunda och eniga principer som kan tillämpas rättvist och jämnt. De kanske anser att typer med preferens för Känsla försöker ställa sig in eller är ovilliga att ta de svåra beslut som behövs. 
• Typer med preferens för Känsla föredrar att ta sina beslut baserat på värderingar, det vill säga vad som är viktigast för dem eller andra. De kanske uppfattar typer med preferens för Tanke som kallsinniga eller utan omtanke.
Jag tänker så här det logiska behöver ju inte utesluta vad som är viktigt för mig eller för andra. Det måste ju vara en faktor i det logiska resonemanget, skall vi öka våra försäljningssiffror så måste vi jobba mer, jobbar vi mer och tar ut övertid så kommer folk gå i väggen och det kostar både pengar och människovärde (obs fiktivt exempel) man kan ju inte bara resonera i siffror eller värderingar eller? Jag vill ha så mycket fakta det går på bordet innan beslutet skall tas, man skall kunna förstå vad beslutet innebär och våga ta de konsekvenserna/kunna förklara dem om det kan gå emot något som är viktigt för andra. Vilken typ är jag då? Ni fattar en hel radda med funderingar har jag, en del minns jag ju från psykologistudierna också. Men nu nog om det...

Bloggen blir ju inte helt tyst jag fortsätter med fotona men tankar om dagen och mig själv kommer nog bli rätt kortfattade och intetsägande (inte för att de kanske sagt er få läsare så mycket ändå) men som min egen humördagbok och förstå var jag befinner mig i livet kommer det ju bli aningen mer svårfattat.

Idag var jag för övrigt till läkaren och jo jag har en rejäl inflammation i benet/höftområdet, trochanterit. Har ju haft det till från sen 2010 men aldrig så här ont som jag har nu. Eller jo 2014 hade jag en sväng av molande värk oxå. Tyvärr sägs det förvärras av löpning och promenader. Cykling skall vara bra. Får se vad sjukgymnasten säger. Läkaren beställde också en hel radda blodprover som jag får svar på nu på måndag. Får se om de hittar något som förklarar utmattningen, tröttheten, yrsen och allmänt hängig. Skall komma ihåg att stoppa i mina sulor i skorna, har slarvat med att använda dem. Det kanske hjälper mot mina bortdomnade tår och inflammationen men knappast mot resten.

Dagens bild får bli snöig svensk ingenjörskonst. Åter igen i svartvitt för att det är sådant hemskt gult ljus på bangården.

Här är en annan variant på underrede, vagnen bredvid.

Nu skall jag se sista delen i SVT:s härliga serie Bastubaletten, har du inte sett den gör det.

Inga kommentarer: