06 februari 2016

Dag 37 - Snön bara vräker ner och jag försöker lära mig att vara nöjd

Tog bilen ut på jakt efter dagens bild. Ute vräkte det ner snö. Slutade med att jag gjorde återbesök i Norra Sunderbyn och fotade ladan där som varit med två gånger förut men då från 2 andra håll. Blev riktigt nöjd med dagens bild. Efter att jag hade justerat vitbalansen så provade jag att gå från färgbild till svartvit bild. Såg ingen skillnad alls så idag var verkligen världen svartvit.
Den här bilden är jag lite sugen på att beställa i stort format till en vägg hemma. Den gör sig så mycket bättre i stort format. Jag älskar lador och gammalt trä, struktur, mönster och historia och det blev ju lite mer intressant med den fallande snön. Jag hade ett himla problem att välja ut vilken bild som hade den bästa snön. Råkade nämligen knäppa typ 25 likadana bilder och det enda som skiljde dem åt var snöflingorna. Det var inte lätt att sätta fokus med en massa snö i vägen tror jag missade lite, ladan är inte helt skarp men jag är nöjd ändå (se där jag kan vara "bra nog"-nöjd men hur skall jag få de som påstår annat att se det här?). Borde jag beskära bort träden till vänster (det som hänger in lite) och brevlådorna? Jag beskar bort några fula soptunnor där som jag inte gillade och ser nu att träden känns lite stympade. Om jag tar bort det stympade trädet blir det nog för trångt till brevlådorna.

Det där med bra nog är svåra grejer. Jag har definitivt drag av perfektionist särskilt på jobbet, jag vill lämna ifrån mig något som både ser bra ut och fungerar och jag vill göra det för att dels göra mottagaren nöjd men också själv känna att jag gjort något bra. Samtidigt är det väldigt svårt att veta vilken nivå mottagaren anser är bra nog. Kanske skiter de fullständigt i att manualen har 5-6 olika typsnitt på texten eller att någon instruktion här och där är lite halvdåligt beskriven, man kan ju gissa sig till hur man borde göra egentligen. Själv blir jag bananas när jag får något sådant, tappar förtroendet för kvalitén på produkten i fråga. Medan andra bara tycker på axlarna och tänker ja ja de han väl inte göra bättre än så här, nästa gång kanske det blir rätt. Som här ovan när jag frågar om trädet, jag var nöjd tills jag började titta mer noga på bilden nu några timmar efter att jag redigerade den. Jag gjorde helt enkelt en granskning av mitt eget arbete och ser förbättringspotential. Nu kan jag välja att ha kvar bilden som den är eller börja lägga ner tid på mer beskärningar (gör det inte nu eftersom då faller ju hela blogginlägget). Jag är alltid noga med att granska mina egna arbeten, lägga undan det och titta på det senare, ta på mig andra glasögon och låtsas som att det inte var jag som hade utfört arbetet. Idag har jag granskat en av min egna jobbtexter och hittat en massa fel, rättat dem men många skulle säga att jag överarbetat. Vill alltid att någon annan också granskar det jag tar fram, andras ögon är alltid bra. Men oftast är det tyvärr så att jag själv hittar mer i granskningen av egen text än vad andra anmärker på. De läser och tycker det ser bra ut. Hmm svårt det där med vad som är bra nog.

Jag upplever det väldigt svårt att förstå och förklara när min förväntade kvalitet inte alls matchar det jag får levererat till mig. När någon tycker att det här är helt klart godkänt och jag själv känner att det inte duger alls. Hur tar man den diskussionen? Hur gör ni? Hur får man en samsyn på vad som är nog bra kvalitet? Jag har säkerligen inte alltid rätt men ibland blir jag mållös när någon tycker att något är bra nog medan jag själv vill kasta det i papperskorgen. Särskilt de gångerna det är jag som ansvarar för kvalitén/är ansiktet utåt. Detta gäller inte bara på jobbet, det har varit många tillfällen i det ideella föreningslivet också. Exempelvis när någon gör en annons som skall ut i tidningen och mitt namn är det som skall stå som kontakt i annonsen och jag är den som skall skicka in underlaget dessutom. Då är det väldigt väldigt jobbigt när annonsen ser förfärlig ut och kanske saknar info, som en tvååring har lärt sig använda en dator och provar alla typsnitt och färger har gjort den. Vad gör man? Påpekar att det här kommer inte fundera, du får göra om, gör om själv eller biter ihop och lider och försöker tänka "ja men den innehåller ju i alla fall det mesta av den information vi kom överens om och den är ju på svenska så nu kör vi". Eller vad?

Äh kunde inte hålla mig, här kommer en annan beskärning, kan alltid byta plats på dem i galleriet för dagens bild och divesebilder när jag har bestämt mig, får väl skriva en uppdatering här då. Kan inte riktigt bestämma mig, den första gav lite mer av omgivningen, lite mer liv.



Inga kommentarer: