08 februari 2016

Dag 39 - Tillbaka bland tågen

Jag är aningen förvirrrad. I morse kom jag till jobbet och skulle fortsätta korra ett dokument. Det låg fix och färdigt på mitt skrivbord, bara att hugga in på rätt sida. Men först beställa flygbiljetter till Stockholm, satt en postitlapp mitt i texten om det. Sen försjönk jag i dokumentet tills kollega upplyste mig att jag nog skulle vara inne på ett möte så jag gick dit, kom ut och fortsatte med dokumentet. Min chef kom och frågade om vi skulle köra vårt möte nu eller, och jag bar ja men vi har ju en avtalad tid idag, fattade det som hon undrade om vi kunde köra där och då. Tills jag pang bom inser att jag missat mitt läkarbesök och mötet med chefen efteråt. Fan fan fan... Nå ja fick tag på försäkringsbolaget som bokade mig en ny tid och tog mötet med chefen efter lunchen. Suck, min mobil får spunk ibland och påminner mig inte om möten då funkar typ inte mitt liv om jag inte på morgonen först kollat min kalender. Men dokumentet låg ju där och väntade på mig så jag behövde ju inte kolla vad jag skulle göra. Jag brukar ju ha mitt MS Band på armen oxå som påminner mig genom att vibrera och låta men det låg utan ström i jackfickan idag. Bra start på veckan. Inte. Men dokumentet blev klart i alla fall. Skönt.

Sent efter jobbet så blev det till att åka hem, fixa mat till ungarna och försöka hitta något vettigt att fota. Det var kolsvart ut och jag hade noll energi. Då gjorde jag som jag brukar, eller i alla fall nästan, jag brukar gå till järnvägsstationen men idag blev det bil dit.

Tänkte fota lite graffiti men det enda bra jag hittade gömde sig bakom en stolpe så då dök jag ner i snön och tittade på en växel istället. Men jag kommer nog aldrig kunna ta en lika bra växelbild som i fjol. Den här bilden har några störande element, huset och framför allt stålkonstruktionen som kommer ner nästan i mitten. Fanns inte så många andra vinklar att välja på, hade kunnat ta mitt 18-55 och ta lite vidare än med mitt 30 mm men det objektivet hatar ju långa slutartider nu för tiden så det gick inte.  Måste skaffa ett nytt. På tal om nya saker så kommer det snart en Sony a6300 och jag blev sjukt sugen på ny kamera igen. Farlig hobby. I alla fall dyr.
Idag tog jag mig i stället tid att ta en bild jag funderat på så många gånger. Det finns massor med klockor på perrongen, först hade jag tänkt ta en bild mot väntplatserna för att få med flera av klockorna men det fanns ingen bra vinkel. Hade behövt stå på spåren och det får man ju inte. Så istället vände jag mig åt andra hållet och tog det som får var dagens bild. Önskar att jag hade kunnat få lite mer ljus i bilden men då hade klockan blivit helt överexponerad. Tyvärr var klockan full i frost så den blev inte helt skarp ändå. Sen så älskar jag när det blir knasiga grejer som lampan som ser ut att lysa rakt igenom stolpen. På det stora hela blev jag ändå nöjd med bilden.
Medan jag gick där bland de stora godstågen som kom en sådan där jobbig tanke, tänk så lätt det skulle vara att bara kliva ut framför ett av dem. Några sekunders ångest och sen inget mer. Men så tänkte jag på familjen, att jag inte sagt/skrivit något till dem, så kan man ju bara inte göra. Men jag hatar när de där tankarna poppar ovälkommet upp i skallen. Men efter så här många år med de tankarna latent i huvudet så har jag lärt mig att hantera det. Men jag behöver ändå ventilen att skriva några rader här om det, att berätta för mig själv att det hänt och att jag hanterade det. Visst det kanske hade passat bättre i en dagbok i sängbordet men som jag skrev häromdagen så tror jag inte på att ha ett perfekt liv utåt, för livet är inte perfekt. Och ni som nu läser detta och oroar er, det är ingen fara, ni behöver inte oroa er. Jag har lovat en vän att räkna till 2 miljoner först utan uppehåll och det kommer ta sådan evinnerlig tid att jag hinner bli uttråkad först och ringa honom och skälla på honom och därmed bryta räknadet.

Hittade en skylt på Bodens C idag som jag aldrig sett förut. Knäppte en mobilbild på den. Verkar ha suttit där ett bra tag.
På tal om något helt annat, har ni sett tjänsten Printler? Man kan anmäla sig som fotograf där och sälja sina foton som posters eller numrerade upplagor. Är lite sugen på att prova även om det skulle bli så att om någon köpte något så skulle min deklaration bli aningen krångligare. Men hur sjuttsingen väljer jag ut vilka bilder. Har jag ens några bilder som duger?  Tanken är "lokal fotokonst" man söker helt enkelt efter fotograf/fotografier från en ort/ställe. Ni som fått stå ut med mina bilder varje dag i över ett år, är det någon bild från mina album ni skulle tycka passar på en vägg? (Obs Miscalbumena innehåller verkligen lite av varje, högt och lågt, det är "restbilderna" när jag valt ut dagens bild förutom när jag varit iväg på längre grejer som Abisko i november och det är ju nästan "hemma" för mig).
A year 2015
Misc 2015
A year 2016
Misc 2016
Svedjebron

Någon speciell bild ni kommer att tänka på? Lämna i så fall gärna en kommentar.

På tal om kommentarer så har jag idag frikopplat mitt kommentarsfält från G+ igen, fick nämligen veta att det krävde att folk har en G+ sida/profil för att de skulle kunna kommentera och det var lite trist. Kan ju förklara avsaknaden helt av de som förr faktiskt kommenterade. Skumt att jag inte upptäckt att det krävdes förrän en frågade. Ni som förr kommenterat via G+ får väl välja, skriva kommentaren där och jag får den inte kopplad till bloggen eller så kommenterar ni i bloggen. Men tyvärr betyder detta också att ca 2,5 års kommentar inte heller längre syns i bloggen vilket är jäkligt trist.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den här kommer jag att tänka på direkt. :)

https://photos.google.com/share/AF1QipN5kbusQfuoXrCo5dTdMcqbTR1mLMIUL0ovYZSqNT9Ziw4fqqX83DCOZUHxor5NYQ/photo/AF1QipP_Krz6_kTI6d39e8f6ATUnmyUb9fLNMMWifnE?key=RFJLNk02cE1XVVRpMWNBcDYxVHA0OGRzN2F0eGhB

Béatrice Karjalainen sa...

Tackar, skall ta med den, de har lite begränsningar på format men om den stämmer där så.