30 mars 2016

Dag 90 (#030/#blogg100) - Latare än latast

Idag har jag inte gjort många knop alls. Efter frukosten som intogs mellan tusen nysattacker och snytningar så slappade jag på balkongen en stund och sen tog jag med mig Henrik ner på en runda på stan. Jag ville fota nere i hamnområdet. Vi strosade runt en stund och jag tog några bilder.
 "Vi har så fullt upp med att hitta en plats att ta et porträtt på oss själva på att vi skiter i att du står där med kameran mot ögat och försöker fotografera hamnkontoret."
 "Tar du en bild nu? Vad har du för kamera?" MEN FLYTTA PÅ ER!
 Runt hörnet var det mindre folk, då ställde jag dit en istället. Hur tänkte jag nu?
Ser lite ut som en sur gubbe.
Här nere kan man se de små fiskebåtarna som förser restaurangerna med färsk fisk.
 Sen gick vi ut till fyren och satte oss och tog en fika. Alldeles för många rökare där så den vistelsen var allt annat än bekväm. Mina lungor klappade ihop och nu nös och snöt jag mig inte bara utan dessutom har jag svårt att andas och hostar som en dåre. Lungorna känns som de skall sprängas.
 Tog några fler bilder på väg tillbaka.

Dagens bild får bli den här på en förtöjningsgrej. Den var färgglad.
Sen strosade vi runt i lite butiker och tittade. Henrik blev snart hungrig och vi stannade vid en bistro där han åt en kanarisk burgare med getost och karamelliserad lök, jag tog en juice. Vi kollade av med ungarna på rummet och de hade gjort sig några mackor.

När vi väl kom tillbaka till hotellet blev det mer slappande på balkongen, läste ut min bok, nä den får inte ett speciellt bra betyg av mig. Nu har jag bara en bok kvar med mig. 

När vi började fundera på att göra oss i ordning för middag öppnade sig himlen och regnet vräkte ner. Det forsade längst med fönstren och rann på balkongen. Herman klädde av sig till badshortsen och sprang ut. Tydligen var regnet iskallt. Väderprognosen sa att det skulle regna resten av kvällen och vi hade inga paraplyer mer oss så hur skulle vi nu få mat?
Jag valde att ringa till receptionen och boka en plats i restaurangen trots att jag var besviken på dem igår. Vi fick vänta 1,5 timmar innan det var dags att gå ner.

Idag var det lite annan mat men allergimarkeringen var urusel även idag. Surnade faktiskt till rejält, särskilt över en kanarisk soppa som inte hade några prickar på sin allergilapp men när jag tog en skopa för att hälla upp så var det pasta i soppan. En hovmästare gick precis förbi så jag haffade honom och frågade om det var glutenfri pasta i soppan och han började rabbla alla ingredienser. Frågade på nytt om det verkligen var glutenfri pasta och pekade på lappen att symbolen för gluten inte var ifylld. Då såg han helt förfärad ut, slet åt sig lappen och sprang ut i köket med den. Såg ett flertal rätter där jag kan ingredienserna och insåg att de slarvat galet mycket med något som är rätt så allvarligt. Finns det markeringar måste man ju kunna lita på dem, då hade det nästan varit bättre att inte ha några lappar och info vid ingången att “på denna restaurang är all mat uppmärkt med följande allergener…”

Jag hittade lite rostbiff med en sås jag tror var glutenfri och det fick bli min middag med några kokta potatisar, tyvärr hade de inte några kanariska potatisar idag. Till efterrätt vågade jag mig på lite varma jordgubbar och glass som inte hade någon prick vid mjölkikonen men jag kan lova att den glassen var inte laktosfri, det talade min mage om för mig någon timme senare med att svullna upp.

När vi kom tillbaka från restaurangen kokade jag massor med te och sen spejade jag, Vincent och Henrik Spank the Monkey, Herman ville tyvärr inte vara med. Synd för jag tror han skulle gilla spelet men samtidigt bli otroligt arg när vi förstörde för honom.


Kunde inte somna så jag lade mig och läste typ halva min bok.

Inga kommentarer: