17 mars 2016

Dag 77 (#017/#blogg100) - Ibland förstår inte ens jag barnens läxor

Ibland när jag läser barnens läxor så kommer den gamla sketchen Ormet kryper. Ibland undrar jag om lärarna själva läser igenom det de skrivit och om det är förståbart. Meningar som "Kan du på kartan se varifrån och vattnet rinner?" som var nu i Hermans senaste SO-läxa.  Men jag skall inte gnälla på läraren i just detta fall upptäckte jag eftersom frågorna tydligen är tagna rakt av från en handledning från WWF så fy på dem som inte granskar sitt material (men också läraren som inte kollar vad hen klipper in). En läxa som jag tyckte var allmänt konstig.

Med viss möjlighet till att min son slarvat på exkursionen (fullt möjligt) så beskrev han den så här:
"Läraren och en lärare till gick längst bak och pratade med varandra, vi gick och pratade med kompisar. Vi tittade på en ankdam som tydligen var konstgjord och inte alltid legat där och så kollade vi på odlingsmark som man nu skulle bygga hus på.  Sen gick vi tillbaka till skolan." Efter denna skall de svara på "frågorna ovan" som det står i läxan men alla frågor som finns i dokumentet är längst ner.

Det rekommenderades även att de skulle fota under exkursionen men inga kameror delades ut, de förväntades alltså ha med egen kamera/mobil?

Att titta på en konstgjord ankdam och mark som skall exploateras passar väl med rubriken på läxan "Närmiljön i förändring, SO år 7". Men jag tycker inte direkt att frågorna är så kopplade till "våra mänskliga behov som förändrar landskapet". Dessutom undrar jag varför de tycker att barnen skall använda Googlemaps för att besvara frågorna, det finns ju oändligt mycket bättre kartmaterial på Lantmäteriet, webbaserat och gratis. Topografiska kartor som faktiskt visar var det är odlingsfält mm. Borde inte lärare/WWF ha koll på vad som finns för geografisk material att använda? Att vi känner till den här hemma är för att sambon jobbar med kartsystem.

Men hur skall de på en karta kunna se om de marker som odlas är för eget bruk, eller för inkomst? Är det ok att svara bara "Nej" på frågan jag nämnde i början?

Den här frågan "Kan vilda djur flytta sig mellan olika naturområden i staden, eller är
naturområdena som fläckar mellan hus och asfalt?" känns som en väldigt typisk storstadsfråga, hallå vi bor i Boden, vi bor typ på landet. Jag höll på att köra på renar på vägen hem från jobbet idag. Räcker det att svara "Ja" på en sådan fråga?

Det var denna fråga som fick mig att börja Googla och då hittade jag handledningen från WWF som läraren utgått ifrån där fanns dessutom tips på hur man kunde arbeta med materialet och att det skulle göras i grupp och inte som enskild inlämning. Den uppgiften verkade så mycket vettigare. Där stod det exempelvis: "Arbeta med kartan. Försök hitta områden i frågelistan på kartan och beskriv var de finns? Om det är svårt får ni ta hjälp av någon annan grupp, av vuxna i skolan eller av föräldrar. Kontakta gärna kommunen som kan hjälpa till med svaren på frågorna." en text som läraren valde att utelämna. Nu blev det också lättare att förstå hur okopplad deras exkursion var till uppgiften och WWF hade frågor som handlar om "våra mänskliga behov som förändrar landskapet" men de frågorna har läraren valt bort.

Frågade sonen om de jobbat med ekosystemtjänster och vad det är för något, han svarar nej. Om det stämmer blir jag ju fundersam. Skulle vilja fråga läraren om de gått igenom vad ordet betyder, de olika typerna (enligt WWF-dokumentet) osv. Men lärare är så kinkiga med det där med föräldrar som lägger sig i undervisningen så jag får väl låta bli. Men samtidigt är det ju sjukt irriterande att inte kunna fråga om min son sovit på lektionen och helt missat att de visst gått igenom det där och han borde skärpa sig och lyssna.

Jag tycker rent allmänt att det är skitsvårt att hjälpa barnen med läxorna nu för tiden när det inte finns någon lärobok att kolla i efter "svaren", få en bild av vad de faktiskt läser osv... Frågade nu sonen om hur det fungerar och han beskrev SO:n så här. På måndag morgon när vi alla är aptrötta går hon igenom något oftast med powerpoints. Sen får vi sitta och jobba och söka information online. De har ingen SO-bok och läraren lämnar inte ut de PPT hon har så är man borta på lektionen där det gicks igenom har man ingen möjlighet att ta igen den informationen på något sätt. Man kan heller inte lätt backa tillbaka till det materialet och kolla vad som stod/sades. Jag frågade om han antecknade när läraren pratade men nä tydligen gör ingen det? Hur resonerar barnen då, tror de att de skall komma ihåg allt? Vill inte lärarna att barnen antecknar? Hur skall vi föräldrar kunna stötta barnen hemma, prata om ämnet

Jag inser att jag är väldigt långt från skolan idag. Vore intressant att vara med en dag i skolan inser jag. För tydligen fungerar absolut inget som när jag gick i skolan. Kanske gick de igenom ekosystemtjänster i måndags men mitt barn var en mondaszombie som inte ens minns vad de pratade om. I så fall får han ju skärpa till sig.

Dagens bild läste jag redan i natt, direkt efter midnatt. Tyvärr var bilderna före midnatt bättre.


Inga kommentarer: