30 maj 2016

Dag 151 (#091/#blogg100) - Stel

Jösses i morse kändes det att jag gått 2,5 mil igår direkt efter att knappt ha rört på mig på ett halvår typ. Var sjukt stel. Men rörde jag lite på mig så släppte det. Var på jobbet redan 06:20 för att hinna fixa en grej inför ett möte på morgonen. Tyst och lugnt och skönt. Hade tänkt åka hem tidigare men så blev det inte, fastnade i en grej efter ett möte men skönt at beta av den direkt efter mötet. Hoppas på lika fint väder i morgon för då kan jag åka iväg efter ett möte på eftermiddagen och ta mig en långpromenad. Skall bara komma ihåg att lägga ner kläder i väskan innan jag far på morgonen.

När jag körde till jobbet i morse ringde jag på nytt 11414, återigen fick jag höra att de hade ovanligt långa svarstider just nu, beräknad tid är 2 minuter, din plats i kön är nummer 2! Idag när det hade gått 2 minuter kom erbjudande om att trycka siffra och hamna i att de skulle ringa upp mig istället. Men jag hängde kvar. Efter 5 minuter fick jag prata med en Helena tror jag det var och hon verkade totalt ointresserad av min anmälan. Hon frågade om jag visste vem som gjort det och om de gjort det med flit och när jag svarade nej lät hon ungefär som "varför ringde du hit då". Hon sa att hon skulle vidareförmedla tipset, det var bara det att jag inte ens fått tala om var det var. Tror jag hade hunnit säga att det var i Boden. Boden är en jäkligt stor kommun till ytan. Frågade om hon ville ha koordinaterna. Nä men har du en adress, här har jag exakta koordinater och så ber hon mig om en adress, jomen visst självklart har jag kollat upp numret på vägen på en rastplats/allmänning. Det är sista gången jag ringer 11414 känns det som. Extremt nonchalant bemötande. Ber så mycket om ursäkt för att jag tog upp er dyrbara tid. Men jag trodde flera liter olja vid en sjö som har ett fågelreservat kunde vara fara för fågellivet om inte annat. Men man kanske måste gå via det som i den här texten hos polisen kallas Tillsynsmyndigheterna (vilka det nu är)? MEn jag googlade ju lite innan jag anmälde och bland annars hos BMB kunde jag läsa att man kunde anmäla till polisen och gärna ta bilder. Mina bilder var helt utom intresse i detta fall. Någon som vet vad som gäller egentligen?

Hämtade Henrik på jobbet och fick kryssa mig fram mellan kvinnor som skulle springa vårruset och som var på väg ner till starten. När vi sen åkte hemåt över Mjölkuddsbanken kom en kvinna med nummerlapp springande. Det är kaxigt, springa till ett lopp.

Väl hemma bytte jag om och gick ut och gick 9,31 km men jag torr jag mest låg och krälade på marken och fotade blommor :-) Gick upp på en stig jag hittade som jag aldrig sett förut, mysigt att gå i tallskogen. Skall utforska det här området mer någon dag.
När jag kom ner i Södra Svartbyn och gick mot Fyragårdshöjden sken solen mellan träden. Älskar den vyn.
Dagens bild fick bli denna därifrån, gillar hur jag fick en naturlig inramning.
Hittade åkerbär!
I gräset på vår sida sjön växer det vallmo!
Och ett stort bestånd av kärrvioler under ett träd.
Nästan hemma var ljuset väldigt fint så jag knäppte denna bild.
Kommer nog vara ännu stelare i morgon.




Inga kommentarer: