09 juni 2016

Dag 161 - Ibland vill jag bara till mormor

Haft några tuffa dagar och just när jag skulle behöva en famn att krypa upp i är sambon bortrest. Typiskt. Huvudvärk, sömnlös, ingen matlust och allmän bedrövelse. Så där som livet är ibland men som blir så mycket lättare att hantera bara man har någon som håller om en. Tänker mycket på mormor just nu av någon anledning, skulle vilja åka ner till Vänersborg och bara krypa upp i hennes famn. Älskade lilla Mimmi, saknar dig så. Men nu när jag är ensam med barnen kan jag ju inte åka iväg. Skulle behöva få ligga i hennes knä och bli struken över håret, höra henne säga att jag är bra och betyder något. Få vara liten och svag utan mask, utan att bita ihop och le. Någon som tycker om mig precis som jag är, oavsett vad jag säger eller gör. Ren kärlek som man bara kan få i en mormorsfamn. Höra henne berätta minnen från när jag var liten, en glad tid när morfar var i livet, tokiga upptåg vi gjorde.

Det här pissvädret med vind och regn gör mig tokig, kan inte vara ute och gå, inte fotografera. Inte rensa huvudet. Hemma går vi varandra på nerverna när nätverket är segt (till hösten får vi fiber, thoho) försöker föreslå att vi ex skall spela något tillsammans men nä. Ute är det gråare än grått samtidigt som färgerna kan poppa fram efter regnet, men så länge regnet vräker ner kan man ju bara glömma det. På tal om färg har jag faschinerats av den här  kroppsmålaren idag. Tänk vilken kreativitet det krävs för att  dels tänka ut vad man vill göra men också att kunna se hur ihopsättandet av människor kan bilda rät form och sen måla på det för att få fram bilderna han gör. Så fascinerande.

På väg hem från jobbet svängde jag snabbt förbi ute på vichan och fotade en lada i regnet. Dels genom rutan och dels utanför. Båda bilderna fångar rätt bra hur jag känner mig just nu. Den första är dagens bild.
I morgon hoppas jag hinna med en sväng till vårdcentralen för mina prover  (åh nej det kan jag ju inte alls på fredagar tar de inte alla proverna eftersom de inte kan skicka dem till labbet, gah är ju en dag fel i skallen när vi var lediga i måndags) men även bilen skall på koll, besiktning kl 07:20. Lämnade in gräsklipparen idag så med lite tur får jag tillbaka den fit for fight i morgon. Kommer dock bli svårklippt när gräsmattan är typ flera decimeter hög. Kommer behöva gå med trimmern först. Hoppas på fint väder i helgen så jag kan göra det då. Skall fråga grannen lite snällt om han kan köra med åkgräsklipparen lite oxå. Reparatören tipsade om robotklippare, sa att de klarar 50 graders lutning nuförtiden. Hmmm hmm..

Hittade ett litet ljus i mörkret idag, skall greppa tag i det och hålla tummarna. En stunds chattande med Joakim lättade oxå på sinnet lite. Tack vännen. Han sa även åt mig att äta något vilket jag nog behöver även om jag inte har någon aptit. Så jag gör väl som jag blir tillsagd. Petar i mig något.





Inga kommentarer: