06 juli 2016

Dag 188 - Fotoångest

Vissa dagar, särskilt när regnet bara vräker ner eller det tokblåser, har jag fotoångest. Då står det helt still i hjärnan vad jag skall föreviga som dagens bild. Här inne i huset har vi dålig belysning för fotograferande och allt känns bara aptrist.

Ungefär lika trist var middagen idag, fiskpanetter och potatis. Inte vad jag var sugen på. Brukar gillar det men inte idag.

Efter maten tog jag och Henrik en promenad. Jag behövde ju få fota lite. Provade att ta en bild i Bodenminnenserien. Försökte få till en bild på kyrkan men hittade inte riktigt rätt vinkel.

Fotade Killingholmen under solen som kämpade att bryta fram.
 Hittade Ahmad och Muhammed på en brygga tillsammans med en kompis.
Men dagens bild får bli den här på en pil vid vattnet. Gillade kurvan.
Kyrkbilden får vänta till en annan dag så därför gjorde jag ett försök med Post- och telegrafhuset. Känns som jag hittade rätt plats men jag får med mycket mer av huset till höger. Ser nu att jag stod lite fel. Kollade fel på bilden trodde den var tagen precis mitt i hörnet som den andra. Kanske gör jag ett nytt försök.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jättekul idé med det det gamla kortet. Nu skriver jag detta innan jag läst vad det är för foton du försöker efterlikna men jag misstänker att det är ganska gamla bilder.

Jag har hittat ett historiskt fotoarkiv på min kommuns hemsida och det känns spontant som ett riktigt kul fotoprojekt. Tumme upp!

Béatrice Karjalainen sa...

@Ludwig Sörmlind Jag visade ju en av bilderna i inlägget. Fotade av dem på Café Ruter Retro för någon vecka sedan. Vinklar är svåra och lista ut brännvidd. Så det kommer bli lite olika varianter under sommaren för att hitta så rätt som möjligt. På vissa ställen står det exempelvis lite hus i vägen, de har byggt om strandlinjer mm. Bilderna är från 40-50-talet ungefär. Såg att lulebilder.se hade många av dem. De är så kallade Pressbyrånbilder. http://www.luleabilder.se/97711428 de ha inte riktigt alla där såg jag men fanns även några jag inte hade med i min packe. Får kanske utöka :-)

Just nu ligger allt i en enda röra i https://goo.gl/photos/gmcz4KMimK9Qs2Av6 skall ta och rotera lite bilder och sätta ihop baksidetexterna med rätt bild. De skall i alla fall ligga i samma ordning.

Unknown sa...

Låter som ett givande projekt, jag myser bara jag tänker på planeringen av bilderna.

Här hittade jag ett par tilltänkta motiv i min lilla stad http://www.karlshamn.se/sv/Karlshamn/Karlshamn350/Historiskt-fotogalleri/ - verkar som att man får försöka jaga rätt i fotografen för att be om lov först hur det nu ska gå till, inte direkt så de lagt ut kontaktuppgifter (eller så hittar jag dom bara inte).

Béatrice Karjalainen sa...

@Ludwig Sörmlind Har ju samma problem med upphavsrätten. Har mailat Pressbyrån och frågat om de vet.Iböand gör upphovsrätten att det är bängligt att dokumentera förändringar.