11 juli 2017

Lite mer än halvvägs nu till en a6000 och drömmer mig vidare

Mer än halvvägs genom finansieringen för att återinvestera i samma typ av kamera som hoppade i ån.  Och på tal om ån så fotade jag åskrället idag igen som dagens bild, på tryggt avstånd från bron denna gång och surade sjukt mycket över hur mycket sämre kameran är vid sådana här tillfällen. Fotolusten minskar för varje dag när jag begränsas av tekniken och snart har det gått en vecka. Försökte fota några coola moln idag gick inte så bra. Blir galen på att behöva hoppa in i menyn för att ställa om saker, motiven hinner försvinna, väljer jag autofokus så har jag knappt några punkter att välja på, man märker av det sämre dynamiska omfånget mm mm. Men jag får väl se det som en artistisk utmaning några dagar till.

Väntar på försäkringsbolaget oxå med lite tur pytsar de i alla fall in så det täcker att köpa nytt objektiv mitt älskade 19 mm drunknade ju.

Jag är ok med att köpa en a6000 med det känns trots allt lite ledsamt att investera i en mer än tre år gammal kamera igen. Nå ja, jag kan alltid drömma åtminstone.

Igår lånade jag en Sony a7RII från en vän och testades med mitt ena objektiv på den. Att investera i en fullframekamera när du bara har APS-C-objektiv kostar dig lite extra pengar för att köpa nya objektiv. Men jag vet också att Sony hade varit smart så att du kan montera APS-C-objektiv på FF och kameran justerar. Men du kommer att förlora lite upplösning.

För jämförelse:
  • NEX-5N (Crappy gammal kamera jag använder nu): 4912x3264 (16,1 MP)
  • A6000 (död kamera): 6000x4000 (24 Mp)
  • A7RII (drömkamera): 7952x5304 (42,1 Mp)
  • A7RII (drömkamera med APS-C-objektiv): 5168x3448 (17,8 Mpx)
Men å andra sidan har man då huset för fantastiska bilder och objektiv kan köpas ganska billigt (runt halva priset ungefär) på andrahandsmarknaden. På tal om andrahandsmarknaden så är det en kille i Luleå som vill sälja ett helt kit med flera objektiv, strax över 38000 (högsta budet när jag frågade, dvs objektiv för 30000 för ca 10000), man kanske skulle spela på Lotto?

Såg också på ebay att från Irland går Sony a7RII att beställa för under 20000, dvs nästan 10000 mindre än i Sverige, hur fasiken kan det vara så. Så stört. Men å andra sidan verkar Sony ha europagaranti så då kan jag ju beställa därifrån utan större problem. Skall bara hitta pengarna först. Lotto, triss, V75?

Bild tagen med a7RII-huset med mitt 35 mm-objektiv för APS-C.

Tack alla som har bidragit hittills! Ni är fantastiska givmilda och vänliga människor, jag hoppas kunna återgälda det sen. Ni som fortfarande vill vara med kan använda Swish 070-3255382 eller klicka på QR-ikonen i Swish och skanna denna:
Även kampanjsiten gofundme.com/savebeas365project funkar så klart, de tar några % av insättningen men är smidigt. Vill/kan/får ni inte så får ni hemkt gärna ägna några sekunder att sprida min kampanj i alla fall i sociala medier vem vet kanske finns det någon där ute som har medlidande med en kameraamputerad person. Man kan väl drömma.... Känns nätan mer sannolikt än att vinna på lotteri.

Inga kommentarer: