12 juli 2017

Vem är jag enligt er?

Förra våren på väg hem från Stockholm köpte jag en bok. Skrev om den så här då:
"Omgiven av idioter av Thomas Eriksson som går igenom DISC-metoden eller DISA som han väljer att kalla den. Denna bok läste jag på planet och antecknade i. Jag störde mig en aning på att den är så sjukt kategoriserande. Såg att Thomas hade gett ett "snabbtest" till Storytel när en av hans andra böcker blev ljudbok. Hittade igen det i Internet Archive. Försökte göra testet men svaren är så oerhört stereotypiska att inga svar känns rätt, inga känns ens halvrätt. Men samtidigt känner jag så igen vissa drag hos mig själv och hos andra. Nyttigt att läsa mest för att reflektera hur jag själv är men också vad jag skall tänka på när jag möter andra även om de sällan är stereotypen. Då känns MBTI aningen mer nyanserad. Kan även tycka att titeln är lite väl provocerande Men det är intressant att se hur olika människor kan reagera i situationer."

Har nu första dagarna på semestern bläddrat igenom boken en sväng till, läst mina anteckningar, sett var jag har identifierat mig själv både bra och dåliga sidor. Blev lite nyfiken på hur andra uppfattar mig (aldrig fått en sådan analys) och eftersom MBTI är lite krångligt vänder jag mig då till den lite mer förenklade DISC och skrev ner alla de positiva och negativa uttryck som finns i bokens sammanställning om typerna. Slängde upp en Google Formsundersökning där ni nu kan gå in och tala om hur ni uppfattar mig (Den ligger även inbäddad längst ner i inlägget). Fyll i 10-20 (max är 20) saker ni tycker beskriver mig. Om några dagar presenterar jag resultatet här i bloggen men när ni svarat kan ni se vad andra svarat.

För att jag skall ha något att jobba på så var ärlig med de negativa sidorna. Ni är anonyma. Detta är inte vetenskapligt på något sätt utan jag ser det som en möjlighet att få en liten inblick i hur jag uppfattas. Det finns även möjlighet till att skriva fritext.

Funderar du på vem du är? Hur andra uppfattar dig? Hur jobbar du med dig själv? Själv tänker jag ta till mig av de positiva begrepp som väljs ut och sen bena ut var och ett av de som kan anses vara negativa och fundera ett nytt varv på vad jag kan göra i olika situationer för att inte uppfattas så. Sen så är det ju också så att det som andra uppfattar som negativa sidor kan vara en styrka. När man läser på om gruppdynamik mm så behövs ju olika typer av människor för att saker faktiskt skall fungera. Men hur man agerar kan man ju slipa på lite. Och man är inte sin personlighetstyp, som tur är så är vi mer komplexa än så och agerar olika i olika situationer.

Inga kommentarer: